حجت الاسلام والمسلمین مهدی پیشوایی

رسیدن کاروان امام حسین(ع) به کربلا، در اربعین اول بود یا اربعین سال بعد؟ فلسفه اربعین از این جا آغاز شده است؟
هر جا و هر وقت بحث شده است که اهلبیت (ع)، به کربلا برگشته است، مربوط به اربعین اول است. اربعین سال بعد ، لازمه اش این بود که اهلبیت یک سال در شام مانده باشند یا از مدینه آمده باشند، در حالیکه کسی هیچ یک از این اقوال را نگفته است.
زیارت اربعین یک جهتش این است که جابر بن عبدالله انصاری آن صحابی بزرگ رسول خدا(ص) در بیستم صفر به زیارت ابی عبدالله الحسین(ع) آمد. دیدار اهلبیت به جابر محل بحث است. ولی آمدن جابر به کربلا در بیستم صفر مسلم است. زیارت اربعین در احادیث ما وارد شده است. ما این بحث ها را در جلد 2 مقتل جامع سیدالشهداء در فصل مستقلی که راجع به اربعین است، آورده ایم.
اگر اهلبیت به کربلا آمده است، همان اربعین آمده است. بعضی ها آمدنشان را به اربعین ننوشته اند، بلکه حرکت از شام و ورود به مدینه را ذکر کرده است. و کسی وقت دیگری غیر از اربعین را نگفته است. حتی در هنگام دفن سر امام حسین(ع) ، از اقوال دوازده گانه ، علمای شیعه و اهل سنت تسالم کرده اند، که سر امام حسین(ع) به وسیله ی حضرت امام سجاد(ع) ملحق شده است. وقتش را تعیین نکرده است. و یکی از قرائن آمدن آنها به کربلا همین مطلب است. پس معلوم می شود که در آن سفر بوده است.

کد امنیتی
سوال امنیتی
لطفا پاسخ سوال را بنویسید.