حجت الاسلام والمسلمین مهدی پیشوایی

چرا امام سجاد (ع) حكومت مختار را نپذيرفتند و او را ياري نكردند؟ اگر ياري مي كردند بسياري از مردم نيز مختار را همراهي مي كردند.
گمان مي كنم جواب ايشان از سوال قبلي روشن شد. آن اطميناني كه ايشان اظهار مي كند كه اگر امام سجاد (ع) رهبري را بر عهده مي گرفت پيروز ميشد حاصل نمي شود. حادثه كربلا تازه اتفاق افتاده بود و شيعه تضعيف و مرعوب شده بود. امام سجاد (ع) مي فرمايد : ارتد الناس بعد قتل الحسين الا خمس . بعد از قتل امام حسين (ع) مردم از اطراف اهل بيت (ع) پراكنده شدند. بنا بر يك روايت جز پنج نفر و يك روايت چهار نفر. تماس با اهل بيت خطر ناك شده بود. از امام سجاد (ع) نقل شده است كه در تمام مكه و مدينه بيست نفر دوست براي ما باقي نمانده است.
درست است كه قيام مختار بعد از قتل يزيد رخ داد ولي در آن زمان شيعه به شدت تضعيف شده بود و انقلاب هايي كه رخ مي داد هيچ تضميني براي پيروزي آن ها وجود نداشت. اعراب و اشراف كوفه خيانت كردند و بيشتر طرفداران مختار از عجم بودند. همين مساله در مورد امام سجاد نيز وجود داشت. البته امام سجاد (ع) قيام او را تحريم نكرد. چرا كه اگر يك عده اي خودشان قيام مي كردند و خطراتش را به جان مي خريدند دليلي نداشت كه ائمه آن ها را نهي كنند.

کد امنیتی
سوال امنیتی
لطفا پاسخ سوال را بنویسید.