حجت الاسلام والمسلمین مهدی پیشوایی

آيا مطلبي در تاريخ است كه ثابت كند امام علي (ع) در پي قصاص قاتلان عثمان بوده اند؟
مساله از اين قرار است كه معاويه با آن كه در قتل عثمان شريك بود مي خواست قتل او را بهانه قرار دهد و لذا در زمان محاصره خانه عثمان هيچ اقدام عملي براي آزادي او نكرد. بعد از قتل عثمان، خون او را بهانه قرار داد و امام علي (ع) را به قتل عثمان متهم مي كرد و حاضر نبود بيعت كند و مي گفت قاتلان عثمان را قصاص كنيد تا بعد.
حضرت هم درجوابش فرمود: اول بايد خلافت مرا به رسميت بشناسي و بيعت كني. هنوز مرا به عنوان خليفه قبول نداري، چگونه چنين انتظاري داري؟ يك قتلي اتفاق افتاده است و من به دستگاه قضايي دستور دهم پرونده قتل را بررسي كند و قاتل را مشخص كند و قاضي به حق، حكم قضايي صادر كند.
البته معاويه حق قصاص خواهي نداشت؛ به دليل اين كه عثمان، پسر و دختر داشت. حضرت مي فرمود: چگونه من آن ها را قصاص كنم؟ در حالي كه بر ما مسلط هستند. قاتلين عثمان تا مدتي بر مدينه مسلط بودند. آن ها جمعيتي بودند كه از مناطق مختلف آمده بودند و امور مدينه را در دست داشتند.
علاقمندان مي توانند مكاتباتي كه بين علي (ع) و معاويه رخ داده است را در نهج البلاغه است مطالعه فرمايند.
امام علي در جواب اين مساله در خطبه 130 نهج البلاغه فرمود: انا جامع لكم امره ، استاثر فاساء الاثره ، و جزعتم فاساتم الجزع، و لله حكم واقع في المستاثر و الجازع؛ يعني: من جريان عثمان را برايتان خلاصه مي كنم: استبداد ورزيد چه بد استبدادي و شما ناراحت شديد و از حد گذرانديد و خداوند در اين مورد حكمي دارد كه درباره مستبدان و افراط گران جاري مي شود و هر كدام به واكنش اعمال نادرست خود گرفتار مي شوند.

کد امنیتی
سوال امنیتی
لطفا پاسخ سوال را بنویسید.