حجت الاسلام والمسلمین مهدی پیشوایی

در مورد كتاب الصحيح من سيرة النبي الاعظم توضيح دهيد كه آيا اعتبار دارد؟ در مورد كتاب تاريخ اسلام خودشان نيز توضيح دهند.
كتاب الصحيح من سيرة النبي الاعظم كتابي اجتهادي و استدلالي و تحليلي است و هيچ استاد تاريخي از مراجعه به اين كتاب بي نياز نيست. استاد سيد جعفر مرتضي عاملي زحمت زيادي كشيدند. البته اساس اين كتاب اين است كه ديدگاه شيعه را پيش برده است و منقولات منابع اهل سنت را نقد كرده است و بسياري از جاها نپذيرفته است.
ايشان گويا به نظرشان رسيده است كه تحريف هايي از ناحيه مورخان در مورد برخي از قضاياي مربوط به اهل بيت (ع) رخ داده است و درست نقل نكرده اند و خواستند كتابي بنويسند كه قضايا را بصورت صحيحي نقل كند و نام اين كتاب را از اين جهت بدين نام نهاده اند.
اين كتاب براي عموم نيست؛ زيرا بصورت اجتهادي و نقد و رد برخي مباحث كار كرده است.
كتاب تاريخ اسلام نيز با هدف كتاب درسي نوشته شده است. در دانشگاه به عنوان كمك درسي معرفي شده است ولي خودبخود جا باز كرده است و اساتيد آن را به عنوان منبع درسي معرفي مي كنند. در حوزه علميه قم مخصوصا حوزه خواهران همين كتاب تدريس مي شود. اين كتاب موجز و مختصر است. از زمان جاهليت شروع مي شود و تا فوت رسول خدا (ص) ادامه پيدا مي كند.
از خصوصيات اين كتاب اين است كه به صورت نگارش فارسي روان نوشته شده است و هيچ متن دشواري ندارد. مطالب درجه دوم و مستندات آن به پاورقي رفته است. هدف من اين بوده است كه به عنوان كتاب درسي بنويسم و براي هر قضيه منابع مختلف نقل كنم تا استادي كه آن را تدريس مي كند بتواند به اصل منبع مراجعه كند تا در صورت نياز تفصيل آن را نيز براي دانشجويان تدريس كند و اگر يك منبع را نيافت به منبع ديگر دسترسي پيدا كند.
اين كتاب تا كنون به پنج زبان ترجمه شده است و حدودا نوزده بار به چاپ رسيده است.

کد امنیتی
سوال امنیتی
لطفا پاسخ سوال را بنویسید.