حجت الاسلام والمسلمین مهدی پیشوایی

 برخي شبهه مي كنند كه در روز غدير، حضرت علي (ع) در يمن بوده اند؟ آيا اين مطلب صحت دارد؟ در چه كتاب هايي مي توان پاسخ اين شبهه را پيدا كرد؟
شايد ذهن ايشان به مباهله رفته است. حتي مخالفين علي (ع) نيز چنين مطلبي را نگفته اند؛ زيرا حضرت پيش از موسم حج به امر رسول خدا (ص) به يمن رفته بود و تا موسم حج، از يمن بازگشت. كه معنايش اين است كه در حجة الوداع در سفر رفت از مدينه به مكه همراه پيامبر (ص) نبود. در موسم برگشتن خودشان را به حج رساندند.
قصه اي را نيز نقل مي كنند كه مشهور است و نشان دهنده قاطعيت امام علي (ع) در اجراي ضوابط است. به اين صورت كه در آن سفر مقداري غنايم از جمله پارچه گرفتند كه متعلق به همه رزمندگان بود. قرار بود محضر حضرت رسول (ص) بياورند تا ايشان بين بقيه تقسيم كنند. برگشتند نزديكي هاي مكه حضرت به همراهان فرمود كه شما بياييد و من زودتر مي روم و خدمت رسول الله (ص) مي رسم. بر مي گردم و به اتفاق با هم به مكه وارد مي شويم.
زماني كه نزد سپاه بازگشت متوجه شد كه پارچه ها را بين خود تقسيم كرده اند و لباس كرده اند و پوشيده اند. حضرت فرمود: چرا اين كار را كرديد و چنين حقي را نداشتيد. آن ها ناراحت شدند و در مكه كه محضر رسول خدا رسيدند از علي (ع) شكايت كردند. پيامبر (ص) فرمودند: لا تشكوا عليا فانه اخشن في سبيل الله ان يشتكي عليه. از علي شكايت نكنيد. او در راه اجراي امر خدا اين قدر قاطع است كه شما از او شكايت كنيد.
پس درست است كه حضرت در سفر رفت از مدينه، همراه پيامبر نبود ولي در سفر بازگشت با ايشان بود. رسول خدا (ص) قرباني هاي امام علي (ع) را از مدينه به همراه خود آورده بود.

کد امنیتی
سوال امنیتی
لطفا پاسخ سوال را بنویسید.