حجت الاسلام والمسلمین مهدی پیشوایی

 در كتاب سيره پيشوايان اسمي از طالبيان آمده است. وقتي از شخصيت امام جواد (ع) صحبت مي كند از قول يكي از مخالفانشان ايشان را جزو يكي از طالبيان مي آورد. در قسمت ديگر كه جنايت متوكل را نام مي برد مي گويد او به حاكم مصر دستور داد تا طالبيان را به مصر تبعيد كند. طالبيان چه كساني بودند؟ آيا با طالبان امروز مناسبتي دارند؟
در آن زمان به نسل ابوطالب، كه همان نسل امام علي (ع) هستند طالبيان مي گفتند. اين مساله هيچ ارتباطي با طالبان امروز ندارد. طالبان در اصل طلبه سني بودند. خانم بي نظير بوتو زماني كه نخست وزير پاكستان بود گفت: طالبان در مدرسه اي درس خواندند كه با پول عربستان و نقشه انگلستان و حمايت امريكا اداره مي شده است. آن ها را در آن جا تربيت كردند تا با شوروي سابق مبارزه كنند و آن ها را از افغانستان بيرون كنند. و لذا وهابي و مانند خوارج زمان امام علي (ع) هستند. كساني كه در چنين مدرسه اي درس خواندن باشند كه چنين حمايتي از آن ها شود محصولش بهتر از اين نمي شود.
كتاب مقاتل الطالبين نيز به همين نام است كه سرگذشت نسل امام علي (ع) را كه در ميدان جنگ كشته يا مسموم شدند آورده است. زماني كه به طالبياني كه در كربلا شهيد شدند مي پردازد از اصحاب غير هاشمي امام حسين (ع) نام كسي را نمي برد؛ زيرا بناي آن كتاب اين بوده است كه تنها از طالبيان اسم ببرد.

کد امنیتی
سوال امنیتی
لطفا پاسخ سوال را بنویسید.