حجت الاسلام والمسلمین مهدی پیشوایی

آيا درست است كه منتصر عباسي شيعه بوده و براي كشتن پدرش با امام هادي(ع) مشورت كرده است؟
شيعه بودن منتصر عباسي ثابت نشده است و برخي معتقدند از ميان خلفاي عباسي، الناصر لدين الله، شيعه بوده است. البته مسلم است نسبت به شيعيان و خاندان اهل بيت(ع) مهربان بوده و در برابر مظالمي كه پدرش متوكل عباسي نسبت به شيعه و علويان روا داشته تفقد كرده است و در همان زمان خلافت پدرش بخاطر همين كارها به او اعتراض نيز كرده است.
اما اين كه درباره كشتن پدرش با امام هادي(ع) مشورت كرده باشد چيزي نديده ام ولي آمده است كه در اين زمينه با استادش ابوعبيده احمد بن عصيد، مشورت كرد و به او گفت كه پدرم چنين مي كند و اميرالمومنين(ع) را مسخره مي كند و استادش گفت: اين گونه كه تو مي گويي قتل چنين شخصي واجب است ولي بدان كه قاتل پدر، جوانمرگ مي شود. منقول است كه او هم پدرش را كشت و بعد از آن بيش از شش ماه عمر نكرد.
داستان كشتن متوكل نيز از اين قرار است. شبي كه متوكل شراب خورده بود و فتح بن خاقان هم در آن بزم، شركت داشت، مستنصر عده اي از همفكرانش را آماده كرد، محافظين را مرخص كرد و غافلگيرانه وارد بزم شدند و همه همراهان متوكل را بيرون كردند. فتح بن خاقان نيمه هشيار بود و ديد كه اين افراد با شمشيري كشيده، وارد شدند، گفت: داريد خليفه را مي كشيد. مسنتصر گفت كه بكشيد و متوكل را در همان حال مستي كشتند.

کد امنیتی
سوال امنیتی
لطفا پاسخ سوال را بنویسید.