حجت الاسلام والمسلمین مهدی پیشوایی

در مورد هجرت شبانه پیامبراسلام(ص) ( ليلة المبيت) توضیح دهید؟
سالها مشركان مكه با رسول خدا(ص) مخالفت و كارشكني كردند و با وجود اين كه از هيچ كاري مضايقه نكردند نتيجه نيز نگرفتند و كار به جايي رسيد كه تصميم گرفتند حضرت را بصورت دسته جمعي ترور كنند تا نهايتا يك نفر قاتل ايشان نباشد و آن عده را از قبايل مختلف انتخاب كردند تا قابل قصاص نباشد. قرار شد شب اول ربيع اول اين توطئه را اجرا كنند.
از طرف ديگر، از سال دهم و يازدهم بعثت به بعد، مردم يثرب، خبر دعوت پيامبر(ص) را شنيدند و در سه سال متوالي هنگامي كه براي موسم حج مي آمدند ديدارهايي با ايشان داشتند. در آخرين ديدار در سال سيزدهم بعثت در عقبه مني، ايشان را به شهرشان يثرب يثرب دعوت كردند. گفتند ما اين جا قدرتي نداريم ولي اگر به شهر ما تشريف بياوريد مثل ناموسمان از شما حمايت مي كنيم. بنابراين آن فشار وارد شده از طرف مكه و اين زمينه مساعدي كه در يثرب فراهم شده بود، زمينه هجرت گرديد. البته قبلا عده اي از مسلمانان را به يثرب فرستاده بودند و عده معدودي مانده بودند. شب موعود كه رسيد خداوند متعال بصورت غيبي به ايشان خبر داد و حضرت علي (ع) را كه هنوز در مكه بود در بستر خود خواباند و آن روپوش سبزي كه معمولا روي خود مي گذاشت بر روي حضرت علي(ع) گذاشت. علي(ع) با استقبال از خطر، در بستر رسول خدا(ص) خوابيد و رسول خدا(ص) شبانه به سمت غار ثور كه در جنوب مكه است حركت كردند؛ در حالي كه اگر مي خواست به مدينه برود بايد به شمال مي رفت. مشركان تا صبح انتظار كشيدند و هنگامي كه هوا روشن شد به داخل اتاق حمله ور شدند. امام علي(ع) روپوش را كنار زد و بيرون آمد و آن ها غافلگير شدند. هرچه تلاش كردند امام(ع)، محل اختفاي پيامبر(ص) را بازگو نكرد و طفره رفت. آن ها فورا افرادي را به سمت شمال يعني مدينه بسيج كردند. هرچه جستجو كردند نيافتند. البته از ردياب ها نيز استفاده كردند. ابتدا از سمت جنوب ردپاي حضرت را گرفتند و تا نزديكي هاي غار آمدند كه به امر خدا دهانه غار را عنكبوت تار تنيده بود و اين نشانه اي بود كه كسي وارد غار نشده است.
حضرت(ص) سه شبانه روز در آن غار اقامت كردند و در اين مدت، امام علي(ع) آذوقه و اخبار مكه را براي حضرت فراهم مي كردند. نهايتا مركب براي پيامبر(ص) و همراهانشان كه ابوبكر و راهنما و شخص ديگري بود فراهم كرد و پيامبر(ص) شب چهارم به سمت يثرب حركت كرد. البته مبدا هجرت، از ورود حضرت به مدينه و قبا حساب مي شود كه در 12 ربيع الاول اتفاق افتاد. بنابراين، شب ليله المبيت، شب ربيع الاول است.
ضمنا در مورد علت اين كه مشركان تا صبح را منتظر ماندند دو نقل وجود دارد: يك نقل اين است كه ابولهب گفت اهل حرمش داخل اين جا هستند و اگر شبانه به داخل خانه او بريزيد آنها وحشت می­کنند و مي­ترسند. نقل ديگر اين است كه عمدا به تاخير انداختند تا معلوم شود كار چند نفر است و يك نفر متهم به اين كار نشود.

کد امنیتی
سوال امنیتی
لطفا پاسخ سوال را بنویسید.