سلام آیا این مطلب درست است که بعضی از حیوانات برای انسان شومی میاورد؟مثلا یک پرنده تزیینی بخریم بعد تصادف کنیم یا یه اتفاق بد بیفتد بگوییم از قدم آن پرنده بود؟یا بگوییم ما هر وقت پرنده میخریم بد می آوریم؟

با سلام و تشکر از ارتباط¬تان با مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی

بر خلاف تلقي رايج مردم كه براي شومي و نحسي و مصيبتها و گرفتاري هائي كه نصيبشان مي گردد به دنبال اسباب و علل خارجي مثل بد قدمي و نحسي برخي حيوانات و ديگر افراد و يا حتي شور چشمي برخي ديگر و ... مي گردند در فرهنگ دين راز اصلي اين نحسي ها به رفتار و عمل خود افراد بر مي گردد كه با شكستن حريمهاي الهي و ناديده گرفتن هشدارهاي الهي اعمالي را مرتكب مي شوند كه نتيجه طبيعي آنها نحسي و شومي و گرفتاري و مصيبت مي شود، كه گاها هم زماني اين مصيبتها با برخي از اتفاقات خارجي مثل خريد يك حيوان و يا وسيله نقليه و يا ورود يك انسان و ... باعث مي شود فرد خطا كار به جاي كشف ضعف و قصور خود، نحسي و شومي را به همان مساله اتفاقي خارجي نسبت دهد.قرآن كريم مي فرمايد:«وَ ما أَصابَكُمْ مِنْ مُصيبَةٍ فَبِما كَسَبَتْ أَيْديكُمْ وَ يَعْفُوا عَنْ كَثيرٍ»؛ «هر مصيبتى به شما رسد بخاطر اعمالى است كه انجام داده‏ايد، و بسيارى را نيز عفو مى‏كند! » (1)البته با قوت گرفتن اين تلقي اشتباه گاها ناخواسته يك نوع تلقين كاذبي ايجاد مي گردد كه مثلا افراد به محض خريدن يك حيوان خاص ناخواسته انتظار يك مصيبت و يا تصادف و يا حادثه اي ديگر را مي كشند به حدي كه حتي گاهي خود همين تلقين عامل اصلي ايجاد حوادث مي شود، كه با اصلاح اعتقاد و رفتار به صورت طبيعي اين تلقي هاي اشتباه از بين مي رود، البته اجمالا تاثير برخي مسائل مثل شور چشمي و نحسي برخي از اوقات مورد تاييد دين قرار دارد ولي همه اين موارد نيز با اتكا و توكل قلبي و جدي به خداوند در همه امور رفع مي گردد و نيازي به مراقبت و وسواس در اين موارد وجود ندارد. ولي در عين حال در مورد نحسي و يا شومي حيوانات هيچ مطلبي مشاهده نشده است.

پي نوشت ها:
1. شوري (42) آيه 30.