با سلام
در سايت به آدرس ذيل ادعا شده كه حضرت مريم مادر حضرت عيسي در قرآن به غلط معرفي شده و با مريم خواهر حضرت موسي اشتباه شده و بنابراين قرآن عاري از اشتباه نبوده و مي تواند سخن بشر باشد. چگونه مي توانيد مرا از ابهام برهانيد؟
با تشكر

http://nabard.wordpress.com/2011/07/18/moses-jesus-uncl

پرسشگر گرامي با سلام و سپاس از ارتباطتان با مركز ملي پاسخگويي به سوالات ديني
در قرآن بانویی که "مریم" نام دارد و مورد تعریف و تمجید واقع شده است ، با اوصافی معین و مشخص گردیده که فقط با یک شخص قابل تطبیق است و ممکن نیست با دیگری اشتباه شود.
مریم به صورت های زیر در قرآن معرفی شده:
1. مادر عیسی (عیسی ابن مریم). (1) (عيسي پسر مريم )
2. مادر حضرت مسیح (المسیح ابن مریم). (2)
3. "مریم" همراه با قراینه های لفظی و مقامی فراوان که معلوم می کند منظور همان مادر حضرت عیسی است. (3)
شاید نویسندگان سایت مورد نظر با توجه به این که "مریم" در قرآن "ابْنَتَ عِمْران" = دختر عمران (4) و مادرشِ "امْرَأَتُ عِمْران" = زن عمران (5) نامیده شده ، گمان کرده اند این عمران همان پدر حضرت موسی است از این رو این آیات را در شأن خواهر موسی گمان کرده است در حالی که با کمی دقت معلوم می شود که عمران نام مادر مریمی است که مادر عیسی مسیح می باشد که به عنوان بشارت دهنده بر بنی اسرائیل مبعوث شد و بدون داشتن پدر از مادرش متولد گردید و این عمران غیر از پدر حضرت موسی است و بین آنها قرن ها فاصله بوده است و فقط تشابه اسمی دارند.
شاید دلیل دوم آنها بر این که این مریم خواهر حضرت موسی است این باشد که بنی اسرائیل وقتی او را با شیرخواره ای در آغوش دیدند ، به وی تهمت فحشا زدند و او را بدکاره خواندند و با خطاب " یا اخت هارون" (6) او را صدا زدند و هارونی که در فرهنگ قرآن معروف است و ذهن به سرعت سراغ او می رود ، برادر حضرت موسی است پس وقتی حضرت مریم خواهر هارون باشد ، خواهر حضرت موسی هم هست.
ولی این هم صحیح نیست زیرا چه این که منظور از این هارون همان برادر حضرت موسی باشد که در بنی اسرائیل ضرب المثل تقدس و طهارت و پاکدامنی شده و هر قدیسی را به او نسبت داده و برادر و خواهر او می خواندند و در اینجا با توجه به تقدس سابق مریم او را "اخت هارون" خوانده باشند یا این که نام مرد صالح دیگری بوده (برادر ناتنی مریم) که ضرب المثل برای تقدس شده یا مرد فاسدی بوده که ضرب المثل شده و برای رساندن مبالغه فساد و فحشا در کسی ، او را خواهر و برادر هارون خوانده باشند (7) در هر حال معلوم است که منظور از "اخت هارون" مادر مسیح بوده که با قنداقه او در جمع بنی اسرائیل ظاهر شده و این جریان قرن ها بعد از زمان حضرت موسی و هارون است
بنا بر این اگر کسانی گمان کنند منظور از مریم در قرآن ، خواهر حضرت موسی است ، تصور موهومی کرده که با دلایل و قرائن روشن قرآن منافات دارد.
پی نوشت ها:
1. بقره (2) آیه 87 ) و آتینا عيسَى ابْنَ مَرْيَمَ الْبَيِّنات) و ...
2. مائده (5) آیه 67 (لَقَدْ كَفَرَ الَّذينَ قالُوا إِنَّ اللَّهَ هُوَ الْمَسيحُ ابْنُ مَرْيَم) و ...
3. مثلا در آیه 36 و 44و 45 آل عمران فقط او را به نام "مریم" ذکر کرده و چون در مقام تشریح زندگی و تولد مادر حضرت عیسی و ... است معلوم می شود منظور همان مادر عیسی مسیح می باشد. در سوره نساء آیه 156 هم او را "مریم" نامیده که بنی اسرائیل به او بهتان زدند و کسی که بنی اسرائیل به او بهتان زد ، همان مادر عیسی بود. در مواردی هم او را با این توصیف معرفی کرده: "التی احصنت فرجها = زنی که حافظ پاکدامنی خود بود)(تحریم (66) آیه 12 و انبیاء (21) ایه 91) و این دفاع خدا از مریم مادر عیسی در مقابل بهتانی است که بنی اسرائیل به او زدند.
4. تحریم (66) آیه 12.
5. آل عمران (3) آیه 35.
6. مریم (19) آیه 28.
7. سید عبد الحسین طیب ، اطیب البیان ، تهران ، انتشارات اسلام ، 1378 ش ، ج 8 ، ص 434 ؛ بیضاوی ، انوار التنزیل ، بیروت ، دار احیاء التراث العربی ، 1418 ق ، ج 4 ف ص 90.