پاسخ ارائه شده به سؤالِ یک پرسشگر با مشخصات خاص است. در صورتی که سؤال یا ابهامی برای شما ایجاد شده از طریق درگاه های پاسخگویی پیگیری فرمائید.

زنی 40 ساله هستم. حدود 2 سال است که در حال طلاق گرفتن از شوهرم هستم و از او جدا زندگی می کنم . اما هنوز دادگاه طلاق مرا نداده است. شوهر من جانباز اعصاب و روان است و مدتها در بیمارستان مربوط به بیماران روانی بستری است . در این بین دادگاه حکم طلاق مرا صادر نمی کند و از آنجائیکه از نظر جنسی به من فشار می آید لطفاً مرا راهنمائی کنید . من به شدت نیاز به عقد موقت دارم.

در فرض سؤال تا زمانی که طلاق شرعی از شوهر خود نگرفته اید و یا حکم طلاق شما را دادگاه صادر نکند نمی توانید با کسی ازدواج کنید و بعد از خواندن صیغه شرعی طلاق باحکم دادگاه، و تمام شدن مدت عده بعد از طلاق، می توانید ازدواج کنید، یعنی بعد از آنکه صیغه شرعی طلاق با حکم دادگاه خوانده شود، سه حیض صبر کنید با پاک شدن از حیض دوم ودیدن حیض سوم عده تمام می شود.آن وقت می توانید ازدواج کنید، و پیش از آن نمی توانید با کسی ازدواج کنید و اگر با کسی عقد بخوانید، عقد شما باطل و عقد خواندن حرام است و با کسی که قبل از طلاق یا قبل از تمام شدن عده عقد بخوانید برای همیشه حرام می شوید و بعدا هم نمی توانید با او ازدواج کنید.(1)
بنابر این سعی کنید ازطریق دادگاه مشکل خود را حل کنید وبه دادگاه شرایط خود رابگویید و اعلام کنید که ادامه وضعیت موجود برای شما عسر و حرج است وشما را به طرف گناه می کشاند..
پی نوشت:
1. آیت الله فاضل لنکرانی، توضیح المسائل، مسأله 2520-2522.