پرسشگر گرامي با سلام و سپاس از ارتباطتان با مركز ملي پاسخگويي به سوالات ديني
گره انداختن در کار دیگران همان سحر و جادو است و با دعا نویسی متفاوت است. سحر و جادو یک واقعیت است و از خود اثر می گذارد. سحر و جادو به شکل کلی وجود دارد، یعنی امری واقعی و از علوم غریبه است. تاثیر و کارایی خود را در محدوده مشخصی و بر افراد معینی خواهد داشت. تبیین دقیق این امر چندان کار آسانی نیست ؛ اما در این اندازه مشخص است که بر اساس روایات متعدد دینی کسانی که دارای اعمال خاصی مانند عمل به برخی توصیه های معصومان برای در امان ماندن از این آفات باشند، مورد صدمه و آسیب سحر و جادو نخواهند بود؛ پس اثر سحر مطلق و بر روی همه افراد نیست .
سحر و جادویک سبب است که ساحر با به کار بردن آن بر کارهایی مختلف توانمند می گردد. انسان می تواند با تعلیمات خاص، یا با تقویت نفس و روح و.. به کارهایی دست زند و چون علت تحقق یابد، معلول نیز تحقق می یابد. خداوند نیز با ایجاد نظام اسباب و مسببات به آن اجازه داده، اما اینکه انسانی چگونه استفاده کند، در راه درست یا نادرست مربوط به خود اوست و خداوند از او سلب اختیار نمی کند.
در عین حال در همان بخش نیز اگر خداوند اراده نماید، سحر آن ها، باطل میشود. قدرت الهی برتر از آن است که ساحران بتوانند با آن رویارویی کنند، همان گونه که در داستان حضرت موسی(ع) و ساحران، با معجزه حضرت، سحر جادوگران باطل شد، به گونهای که حتی ساحران به اعجاز و برتر بودن معجزه از سحر آگاه شدند و به خداوند و حضرت موسی(ع) ایمان آوردند.
پرسشگر گرامی
غالب آنچه امروزه میان مردم درباره بسته شدن بخت دختران و پسران شایع است، بی اساس است . زیرا سرنوشت انسانها در دست خدا و در گرو عمل او است. این که بخت کسی را بسته اند، اعتقادی عوامانه است که بیش تر به افکار روانی، تخیلات، سوء ظنها و مشکلات موجود در رفتار آن ها مربوط است.
بر فرض موردی نیز پیدا شود که سحری در کار باشد، میتوان از راههای زیر برای بطلان آن استفاده کرد:
1- پناه بردن به خداوند(گفتن اعوذ بالله من الشیطان الرجیم) و خواندن سورههای فلق و ناس0
2- خواندن آیه51 و52سوره قلم(یعنی از :" و إن یکادالّذین0000) وهم چنین خواندن " آیت الکرسی "0
3- همچنین جهت محفوظ ماندن از سحر و جادو، خواندن هفت مرتبه "بسم الله و بالله"سنشدّ عضدک بأخیک و نجعل لکما سلطاناً فلا یصلون إلیکما بآیاتنا أنتما و مَن اتّبعکما الغالبون-قصص آیه35- شب ها پس از نماز و روز ها پیش از نماز نقل شده است.(1)
پی نوشت :
1. بحار الأنوار، علامة مجلسي، مؤسسة الوفاء، بيروت، 1404 ه ق، ج 92، ص 125.