پاسخ ارائه شده به سؤالِ یک پرسشگر با مشخصات خاص است. در صورتی که سؤال یا ابهامی برای شما ایجاد شده از طریق درگاه های پاسخگویی پیگیری فرمائید.

با سلام اینجانب در آمریکا زندگی میکنم و صاحب دو فرزند پسر هستم برای داشتن دختر من و همسرم مایل به استفاده از تکنیک IVP-PGD Preimplantation genetic diagnosis در این روش لقاح در خارج از رحم است است ولی تضمین صد در صدی وجود دارد که فرزند دختر باشد و در عین حال از نظر ژنتیکی نطفه برای عدم داشتن بیش از صد مورد بیماری چک میشود با توجه به اینکه تخمک و اسپرم متعلق به خود ما می باشد آیا اشکال شرعی بر این امر وجود دارد با سپاس فراوان کریمی

از آیت الله گلپایگانی پرسش شده : آیا تلقيح نطفۀ مرد به عيال ( و همسر )خودش جايز است يا خير و اولاد ملحق به هر دوى آن ها است و يا ملحق به يكى از آن ها و آیا از همدیگر ارث مى‌برند ؟
پاسخ : تلقيح نطفه به حليلۀ ( همسر )خود در صورتى كه زوج ( شوهر ) متصدى باشد، اشكال ندارد. اولاد حلال زاده و به هر دو ملحق است و توارث بين آن ها هست . ( 1 )
اگر تخمک و اسپرم متعلق به شما و همسرتان باشد و لقاح در خارج از رحم صورت گیرد و سپس تلقیح نطفه تان به همسرتان توسط شما صورت گیرد، نه فرد بیگانه، اشکال ندارد .
پی نوشت :
1 . آیت الله گلپایگانی ( ره ) ، مجمع المسائل ، ج 2 ، ص 176 ، س 496 .