میخواهم به طور کامل وبااستفاده از آیات قرآن توضیح دهید که1 ما چرا باید با آمریکا وتمام جهان مقابله کنیم؟2آیاامروز زمان صلح امام حسن است یا جنگ کربلا؟3آیا این یک خودکشی نیست که ما دربرابرآنهایی که در هر جانفوذی دارند قد علم کنیم وسر انجام کشته شویم؟4اصلا وقتی قرار است امام زمانی بیاید ما چرا کشته شویم وبجنگیم؟5چرا ما نباید مانند امام علی (ع) سکوت کنیم؟6آیا آنان که در حرف ها گاها زیاده روی میکنند فردا اگر جنگ شود مسئول کشته شدن انسان های بی گناه نیستند؟وصد ها آیای دیگر که افرادی آنا را میگویند میخواهم جوابی کامل عقلی ومستند از" آیات قرآن" دهید تا آنها که این حرف ها رامیزنند راخفه کنم..

پرسش 1:
امروز زمان صلح است يا جنگ؟ شرح : مي خواهم به طور کامل وبا استفاده از آيات قرآن توضيح دهيد که ما چرا بايد با آمريکا و تمام جهان مقابله کنيم؟

پاسخ:
با سلام و تشکر به خاطر ارتباط تان با اين مرکز.
جنگ در اسلام هيچ‏گاه به عنوان يك ارزش تلقي نمي‏شود، بلكه از اين نظر كه مايه ويراني و اتلاف جان‏ها و نيروها و امكانات است ، ضدّ ارزش مي‏باشد، ولي اگر موجوديت اُمتي به خطر افتد يا اهداف و آرمان‏هاي مقدس در معرض سقوط قرار گيرد، جنگ ارزش مي‏شود و عنوان "جهاد في سبيل الله" مي‏گيرد.
در اسلام دو نوع جهاد وجود دارد: ابتدايي و دفاعي:

أ) جهاد ابتدايي‏
خداوند دستورها و برنامه‏هايي براي سعادت و آزادي و تكامل و آسايش انسان‏ها طرح كرده و پيامبران خود را موظف ساخته است كه اين دستورها را به مردم ابلاغ كنند، حال اگر فرد يا جمعيتي ابلاغ فرمان‏ها را مزاحم منافع پست خود ببينند و بر سر راه دعوت انبيا موانعي ايجاد نمايند، آن‏ها حق دارند نخست از طريق مسالمت‏آميز و اگر ممكن نشد، با توسل به زور موانع را از سر راه دعوت خود بردارند و آزادي تبليغ را كسب كنند.
مردم در همه جوامع بشري حق دارند. نداي مناديان راه حق را بشنوند و در قبول دعوت آن‏ها آزاد باشند، حال اگر كساني نخواهند آن‏ها را از حق مشروع شان محروم سازند و اجازه ندهند صداي مناديان راه خدا به گوش آن‏ها برسد و از قيد اسارت و بردگي فكري و اجتماعي آزاد گردند، طرفداران اين برنامه‏ها حق دارند. براي فراهم ساختن آزادي از هر وسيله مشروعي استفاده كنند، از اين جا ضرورت جهادهاي ابتدايي در اسلام و ساير اديان آسماني روشن مي‏شود.
هم چنين اگر كساني مؤمنان را تحت فشار قرار دهند كه به آيين سابق بازگردند، براي رفع فشار، از هر وسيله مشروعي مي‏توان استفاده كرد.
اين نوع جهاد در زمان حضور امام معصوم و با صلاح ديد ايشان امكان وقوع دارد .

ب) جهاد دفاعي‏
گاهي جنگ بر فرد يا جمعيتي تحميل مي‏شود، به اين معنا كه مورد هجوم و تجاوز يا غافلگيرانه دشمن قرار مي‏گيرد. در اين جا تمام قوانين آسماني و بشري به شخص يا جمعيتي كه مورد هجوم واقع مي‏شود، حق مي‏دهد براي دفاع از خويش قيام كند و از تمام امكانات خود استفاده كند تا بتواند موجوديت خويش را حفظ كند. اين نوع جهاد را جهاد دفاعي مي‏گويند.
در اسلام، هدف از جنگ تدافعي، دفع حمله و سركوب پيمان‏شكنان و تجاوزكارانِ بيگانه و بيرون راندن آن از سرزمين‏هاي اشغال و آزادسازي آن مناطق و دفاع از جان و مال مسلمانان و عقيده و مرام است.
قرآن در اين زمينه مي‏فرمايد: "در راه خدا با كساني كه با شما مي‏جنگند، مبارزه كنيد"(1).
برخي بر اين باورند كه در سه مورد توسل به قدرت نظامي جايز است.
أ) محو آثار شرك و بت‏پرستي، زيرا از نظر اسلام، بت‏پرستي، دين و آيين نيست، بلكه انحراف و بيماري و خرافه است. هرگز نبايد اجازه داد جمعي در يك مسير غلط و خرافي پيش روند و به سقوط كشانده شوند. اسلام، بت‏پرستان را از راه تبليغ به سوي توحيد دعوت مي‏كند . آن جا كه مقاومت كردند، متوسل به زور مي‏شود . بت‏خانه‏ها را در هم مي‏كوبد و از هرگونه مظاهر بت‏پرستي جلوگيري مي‏كند تا اين بيماري فكري و روحي به كلي ريشه‏كن گردد.
آيات نبرد با مشركان مانند "به جنگ با مشركان ادامه دهيد تا آن كه شرك از اجتماع برافتد"(2) ناظر به همين موضوع است.
ب) در برابر كساني كه نقشه نابودي و حمله به مسلمانان را مي‏كشيدند، دستور جهاد دفاعي و توسل به قدرت نظامي داده شده، بيش تر جنگ‏هاي اسلامي در زماني پيامبر از همين قبيل است.
ج) براي كسب آزادي در تبليغ، زيرا هر آيين حق دارد به طور آزاد و به صورت منطقي خود را معرفي كند. اگر كساني مانع اين كار شوند، مي‏توان با توسل به جهاد اين حق را به دست آورد(3).
بنا به آنچه گذشت ، ما هميشه خواهان صلح هستيم، نه جنگ ، مگر از سوي دشمن به اسلام وكيان اسلامي تعرض گردد كه در اين صورت هر عاقلي دفاع را لازم مي داند .
ما با مردم آمريكا هيچ گونه عناد ودشمني نداريم. مشكل اصلي دولت آمريكا وساير هم پيمانانش مي باشند . ما به هيچ روي خواهان جنگ با آنان نيستيم ، چرا كه طعم تلخ جنگ را ما در طول هشت سال جنگ ، بيش تراز همه چشيده ايم . سودهاي كلان فروش تسليحات را شركت هاي تسليحاتي آمريكايي و وابستگان شان نمودند.
آنچه ما را در مقابل آن ها قرار داده ، قلدري آن هاست كه احساس مي كنند تصميم گيرنده جهانند .آنچه سبب شده ما را دشمن بدانند، آزادي خواهي است كه مردم براي آن انقلاب كرده و در طول هشت سال جنگ از آن دفاع كردند .اكنون در همان راستا ودر راستاي رشد و شكوفايي مستقل ،نه وابسته به آنان، گام بر مي دارند .
بنا بر اين تاوقتي امريكا وغيره آغاز كننده جنگ نباشند، اقدام به جنگ از طرف ما منتفي است .
پي‌نوشت‌ها:
1.بقره (2) آيه 190.
2 .همان، آيه 189.
3 .مكارم شيرازي، تفسير نمونه، ج 2، ص 207.

پرسش 2:
آيا امروز زمان صلح امام حسن است يا جنگ کربلا؟

پاسخ:
سوال شفاف نيست که مقصود تان از صلح وقيام در اين زمان چيست؟اينكه صلح يا قيام در مقابل چه كسي، لطفا در مکاتبات بعدي سوال تان را شفاف بيان نماييد تا جواب لازم ارائه گردد.

پرسش 3:
آيا خودکشي نيست که ما در برابرآن هايي که در هر جا نفوذي دارند، قد علم کنيم وسر انجام کشته شويم؟

پاسخ:
کاش سوال‌تان را به طور مشخص بيان مي‌نموديد که مقصودتان از خودکشي..... چيست؟
اگر مقصودتان دفاع و جهاد در برابر ظلم و تجاوز است، بايد بگوييم طبق دستورات وآموزه هاي ديني وظيفه داريم به هيچ کشوري تجاوز ننموده و با همگان روابط خوب داشته باشيم. اما اگر کشوري به منظور سلطه‌جويي به کشور ما تجاوز نمود، وظيفه ما دفاع و مقابله به مثل است، يعني همه مردم وظيفه دارند از نظام، کشور و ناموس شان دفاع کنند. اگر چه ممکن است در دفاع از کشور وناموس ... خود به شهادت برسند. دفاع از جامعه و حکومت اسلامي به معناي خودکشي نيست. همين طور معنايش آن نيست که اگر توان رزمي نداشتم ، در برابر ظلم و ظالم تسليم شويم. اسلام همان طور که ما را به روابط حسنه با ديگران و زندگي مسالمت‌آميز سفارش کرده ، به دفاع از کشور و نظام و ناموس هم توصيه كرده و ظلم پذيري را گناه دانسته است. بر همين اساس بود که در هشت سال دفاع مقدس، مردم ما از کشور و نظام شان دفاع نمودند، و اين در حالي بود که بيش تر کشورها و قدرت‌ها از صدام حمايت مي‌کردند. نتيجه دفاع نيز پيروزي مردم ايران و شکست عراق بود. اگر ما اين حرف را قبول مي‌کرديم ، در برابر عراق که قدرت‌ها از وي حمايت مي‌کنند ، نمي‌توانستيم ايستادگي نماييم، و حال شاهد پيروزي نبوديم. امروزه جمهوري اسلامي ايران يکي از کشورهاي مهم تاثيرگذار در خاورميانه و حتي معادلات سياسي، اقتصادي و اجتماعي جهان مي‌باشد، يکي از علل اين است که از نظام و کشورمان دفاع كرديم و قدرت هاي بزرگ را ناديده گرفتيم و از قابليت وتوانمندي هاي خود مان بهره گرفتيم.

پرسش 4:
اصلا وقتي قرار است امام زماني بيايد ، ما چرا کشته شويم و بجنگيم؟

پاسخ:

از روايات و متون ديني استفاده مي‌شود بايد زمينه ظهور امام زمان (ع) را فراهم نماييم، مثلا به خودسازي بپردازيم و دستورات دين را رعايت نمايم. در عرصه اجتماعي با ظلم و ناهنجاري‌ها مبارزه و امر به معروف و نهي از منکر نمائيم ، در روايات (1) و آيات (2) به اين امر تاکيد شده است . امر به معروف و نهي از منکر اختصاص به زمان حضور معصوم ندارد. در زمان غيبت امام زمان (ع) نيز اين امر بايسته است، زيرا آمادگي براي ظهور و پذيرش حکومت جهاني امام زمان مي‌طلبد که با ظلم و ناهنجاري‌ها مبارزه شود. البته از برخي روايات استفاده مي شود که يکي از نشانه‌هاي ظهور، گسترش ظلم و ناهنجاري‌ها است، اما معنايش اين نيست که - در زمان غيبت- با ظلم و گناه مبارزه نشود و ما در صدد اصلاح جامعه نباشيم، بلکه معنايش اين است، به رغم مبارزه ما با ظلم و ناهنجاري‌ها، باز هم جنايت و ظلم وجود دارد.
يکي از وظايف ما در زمان غيبت امام آمادگي نظامي است، بدين معنا که مسلمان بايد هميشه آمادگي نظامي داشته باشد تا به هنگام ظهور و طلوع خورشيد، به صف پيکار گران و رکاب مهدي (ع) بپيوندند، در نبرد بزرگ حق و باطل، حماسه آفريند و حضور فعال داشته باشد. (3) امام صادق فرمود:
«هر يک از شما براي خروج قائم اسلحه تهيه کنيد، اگر چه يک نيزه باشد، چون وقتي خداوند ببيند کسي به نيت ياري مهدي، اسلحه تهيه کرده ، اميد است عمر او را دراز کند تا ظهور او را درک کند و از ياران مهدي باشد». (4)
البته در راه زمينه سازي ظهور امام زمان و مبارزه با ناهنجاري ها ممکن است. انسان به شهادت برسد. شهادت در اين زمينه نه تنها اشکال ندارد. بلکه ارزش هم دارد، زيرا فعاليت و جهاد براي تشکيل حکومت جهاني و خدمت به مردم و ظهور امام زمان، از ارزش و اهميت ويژه‌اي برخوردار مي‌باشد.
پي‌نوشت‌ها:
1. وسائل الشيعه، ج 11، ص 413، چاپ جديد.
2. آل عمران(3) آيه 109.
3. محمدرضا حکيمي، خورشيد مغرب، ص 350.
4. بحار، ج 52، ص 366.

پرسش 5:
چرا ما نبايد مانند امام علي (ع) سکوت کنيم؟

پاسخ:

سوال شما مبهم است. لطفا در مکاتبات بعدي سوال تان را شفاف مطرح نمايد تا جواب لازم ارئه شود .

پرسش 6:
آيا آنان که در حرف ها گاه زياده روي مي کنند. فردا اگر جنگ شود ، مسئول کشته شدن انسان هاي بي گناه نيستند ؟ جوابي کامل عقلي و مستند از" آيات قرآن" دهيد تا آن ها که اين حرف ها رامي زنند خفه کنم..
پاسخ:
قطعا بايد مسئولان با احتياط سخن بگويند . اما به آن معني نسيت كه جواب دشمنان را ندهند. دشمنان ايران هم بي گدار به آب نمي زنند. به هر روي وظيفه مسئولان در اين باره سنگين است و بايد پاسخگويي گفتار و رفتارشان نزد خلق وخالق باشند.
نزد خلق زيرا مردم آنان را امين و مورد اعتماد خود دانسته تا امور حكومتي را به صلاح امت اسلامي اداره نمايند .
نزد خداوند بايد پاسخگو باشند به دلائل بسياري كه در باره معاد ومواقف و پرسش هاي الهي وارد شده ؛
افزون بر اين اگر جنگي سر بگيرد ،آغازكنندگان جنگ(كفار) مورد مواخذه و بازخواست الهي قرار مي گيرند، نه دفاع كنندگان .از اين رو خداوند متعال خطاب به ملائكه مي گويد: مردمان كافر پيشه را متوقف سازيد كه سخت در كارشان مسئولند.(1)
در اين راستا خويشتن دار بوده و چنانچه نقدي بر گفتار مسئولان داشتيد، به گوش شان برسانيد .اميد است مورد استفاده قرار گيرد.
پي نوشت:
1. صافات (37)آيه42.