من تا به حال فقط با نماز غفیله آشنا بوده ام.

پرسشگر گرامي با سلام و سپاس از ارتباط تان با اين مرکز.
نماز هاي مستحبي را نافله مي گويند و بر دو قسم است :
1 ـ مبتدئه.
2 ـ مرتبه .
مبتدئه نافله اي است كه وقت معيني نداشته باشد . در هر وقت از شبانه روز مي توان خواند. چون نماز خواست خداوند متعال است ، هر وقت انسان خواست مي تواند دو ركعت نمار مستحبي بخواند . خواه قبل از نماز واجب بخواند يا بعد از نماز واجب و يا در هر وقت از شبانه روز . البته نماز مستحبي خواندن در برخي از اوقات کراهت دارد، به اين معنا که ثوابش کمتر است ، مانند اينکه بعد از نماز صبح تا طلوع آفتاب خواندن نماز مستحبي کراهت دارد . هنگام طلوع خورشيد تا وقتي که خورشيد بالا بيايد . هنگام غروب خورشيد خواندن نماز مستحبي کراهت دارد. کراهت در اين مواقع به معناي اين است که ثوابش کم تر است . (1)
اما نوافل مرتبه، نافله هاي شب و روز و آن در غير روز جمعه 34 ركعت است که برخي از اين نوافل قبل از نماز واجب است و برخي از اين ها بعد از نماز واجب :
1 - نافله نماز صبح، دو ركعت، قبل از نماز صبح.
2- نافله نماز ظهر، هشت ركعت، قبل از نماز ظهر.
3- نافله نماز عصر، هشت ركعت، قبل از نماز عصر.
4- نافله نماز مغرب،چهار ركعت، بعد از نماز مغرب.
5- نافله نماز عشا، دو ركعت نشسته، بعد از نماز عشا.
در مسافرت خواندن نافله هاي نماز هاي چهار رکعتي جايز نيست. (2)
6- نافله شب،يازده ركعت است که وقتش از نصف شب تا اذان صبح است . بهتر است نزديک اذان صبح خوانده شود . هشت ركعت آن‏«نافله شب‏»نام دارد، دو ركعتش به نام‏«شفع‏»، يك ركعت ديگرش‏ به نام‏«وتر»است. در روز جمعه بر شانزده رکعت نافله ظهر و عصر ، چهار رکعت اضافه مي شود. (3)
در حديث است: نمازهاى نافله، به منزله هديه است و در هر صورت، پذيرفته مى‏شود.(4)
نماز مستحب را، هم مى‏توان ايستاده خواند، هم نشسته. در نماز مستحب، مى‏توان فقط سوره حمد خواند و به ركوع رفت. در نماز مستحب، شك ميان ركعت اول و دوم، نماز را باطل‏نمى‏كند و نمازگزار مى‏تواند تصميم بر هر كدام بگذارد. انجام كم و زيادهاى اشتباهى در نماز مستحب، سجده سهو ندارد .
براى نمازهاى واجب، بهتر است انسان به مسجد برود ، ولى در باره‏ نوافل، چنين دستورى نيست.
اين ساده‏ گيرى‏ها براى تشويق افراد به اين عبادت‏هاى سازنده ‏است. حتى اگر نماز مستحب را كسى در وقتش نتوانست ‏بخواند، قضاى‏ آن را مى‏تواند انجام دهد، كه در اين صورت، طبق حديث، خداوند افتخار كرده و به فرشتگان مى‏فرمايد: به بنده‏ام بنگريد! چيزى را كه بر او واجب نكرده‏ام، قضا مى‏كند! در حديث ديگرى افزوده شده : شما را شاهد مى‏گيرم كه او را آمرزيدم.(5)
در حديثى آمده: نماز نافله، جبران كننده نواقصى است كه در نمازهاى واجب است.(6)
و...همچون صدقه‏اى است كه انسان مى‏پردازد.(7)
پي نوشت ها:
1 . شهيد اول ، الدروس الشرعية في فقه الإمامية، ج‏1، ص 143.
2. تحرير الوسيله ،ج 1 ،کتاب الصلاه ،م 1 .
3. توضيح المسائل مراجع، ج 1 ، ص 446، مسئله 764.
4. قصار الجمل، واژه النافله.
5. بحار، ج 84، ص 43؛ وسائل، ج 3، ص 56.
6. مستدرك الوسائل، ج 1، ص 177.
7. قصار الجمل، واژه النافله.