روایات مویدآن چقدرمعتبراست؟درزندگی چه میزان موثراست؟

پرسش 1:
چشم زخم شرح : روايات مويد آن چقدر معتبر است؟در زندگي چه ميزان موثراست؟ پاسخ :

پاسخ:
بسياري از مردم اعتقاد دارند برخي چشم‏ها اثري خاص دارند که در صورت نگريستن به کسي يا چيزي، در آن اثر گذاشته، اگر انسان است، بيمار يا ديوانه گشته، اشيا در هم شکسته مي‏شود. اين امر ممکن بوده و قابل انکار نمي‏باشد، اما تا چه اندازه واقعيت دارد؟
چشم زخم در آيات و روايات
در عصر پيامبر(ص) ميان قبيله بني اسد بد چشماني بودند که چشمان شان اثرات به خصوصي در اشيا مي‏نهاد. اينان تصميم گرفتند با چشم خويش پيامبر را صدمه و زياني بزنند که آيه: و إنْ يکاد الّذين...(1) نازل شد.
مرحوم طبرسي مي‏فرمايد: معناي آيه اين است که وقتي ذکر (قرآن) را از تو مي‏شنوند، با نظري سرشار از کينه و خشم به تو نظر مي‏کنند، به طوري که مي‏خواهند با نگاه تيزشان تو را بکشند.(2)
حضرت يعقوب به فرزندانش فرمود: اي فرزندانم! از يک در داخل نشويد و از درهاي گوناگون وارد شويد.(3) مفسران نقل نموده‏اند که حضرت يعقوب(ع) بيم آن داشت که مردم به فرزندانش رشک برده و مورد چشم زخم واقع شوند،(4) زيرا، اين احتمال را مي‏داد که وقتي يازده برادر جوان و رشيد با هم وارد بر عزيز مصر شوند، مورد چشم زخم قرار گيرند.
رسول خدا(ص) فرمود: چشم زخم حقيقت دارد تا آن جا که قلّه کوه را فرود آورد.
اميرمؤمنان مي‏فرمايند: «چشم زخم حق است و توسّل به دعا براي دفع آن نيز حق است».(5)
چشم زخم از جهتِ مباني علمي
حقيقت مسئله از ديدگاه دانش بشري کاملاً مشخص نمي‏باشد، هر چند نظريه‌هايي ابراز شده است، از آن جمله بسياري از دانشمندان معتقدند در برخي از چشم‏ها نيروي مغناطيسي خاصي نهفته است که کارآيي زيادي دارد، حتي با تمرين و ممارست مي‏توان آن را پرورش داد.
خواب مغناطيسي از طريق نيروي مغناطيسي چشم‏ها است.
اشعه ليزر شعاعي است نامريي و توانسته کاري کند که از هيچ سلاح مخرّبي ساخته نيست. حال پذيرش وجود نيرويي در برخي چشم‏ها که از طريق امواج به خصوصي در ديگران اثر بگذارد، امر عجيبي نخواهد بود.(6)
روح انسان بر اثر رياضت‏ها به درجه‏اي مي‏رسد که آثاري در جسم بر جاي مي‏گذارد، حال جسم گاهي اعضاي بدن است که شمشير و سوزن و ميخ و آتش در آن اثر نمي‏کند . گاهي چشم است که مي‏تواند آثاري را بر جاي گذارد که چشم زخم از آن جمله باشد.
پس اگر چه مسئله از جهت علمي کاملاً روشن نمي‏باشد، اما جايي براي انکار وجود ندارد . نظريه‏هاي علمي نمي‏تواند خلاف آن را ثابت کند.
مرحوم طباطبائي(ره) در ذيل آيه 51 سوره قلم مي‏فرمايد: ... مراد از آيه چشم زدن است که نوعي از تأثيرات نفساني است . دليل عقلي بر نفي آن نداريم، بلکه حوادثي ديده شده که با چشم زدن منطبق است .رواياتي طبق آن وارد شده، دليلي ندارد که آن را انکار نموده و بگوييم عقيده خرافي است.(7)
ادعيه مقابله با چشم زخم
در روايات وارد شده که پيامبر براي امام حسن و امام حسين(ع) «رقيه» گرفت و اين دعا را خواند:
أعيذکما بکلمات التامة و أسماء اللَّه الحسني کلّها عامة، مِن شر السامة و الْهامة، و مِن شرِّ کل عينٍ لامة، و مِن شر حاسدٍ إذا حسد؛
شما را به کلمات تامه و اسماي حسناي خداوند از شر مرگ و حيوانات موذي و هر چشم بد و حسود آن گاه که حسد ورزد مي‏سپارم.(8)
حضرت امام صادق(ع) فرمود: هرگاه بخواهيد با هيأتي آراسته و چشمگير از خانه بيرون رويد، معوذتين (قل اعوذ برب الفلق... و قل اعوذ بربّ النّاس...) را بخوانيد تا چشمي در شما اثر نکند.(9)
در حاشيه کتاب مفاتيح الجنان، ادعيه چندي ذکر شده است.
در مورد دود اسفند براي رفع چشم زخم روايت خاصي وارد نشده است، اما در کتاب مفاتيح الجنان روايتي از پيامبر(ص) نقل شده که دانه و برگ اسفند، درد‌هاي بسياري را درمان مي‌کند و ريشه و شاخه آن، غم و سحر را برطرف مي‌کند.(10)
پي‌نوشت‏ها:
1. قلم (68) آيه 51.
2. مجمع البيان، ج 10، ص 341.
3. يوسف (12) آيه 67.
4. اين قول به مفسراني همچون ابن عباس، قتاده و ضحاک نسبت داده شده است.
5. نهج البلاغه، حکمت 400.
6. تفسير نمونه، ج 24، ص 426.
7. تفسير الميزان، ج 19، ذيل آيه.
8. تفسير نور الثقلين، ج 5، ص 400.
9. بحارالانوار، ج 95، ص 133.
10. محدث قمي، مفاتيح الجنان، بخش «عوذات دفع شياطين».