با عرض سلام و خسته نباشید؛
چند سوال داشتم که بصورت تک تک مطرح می کنم:
1- اگر قطره خونی به اندازه چند نقطه بر روی کلام ا... مجید بچکد چه حکمی دارد؛ آیا باید تطهیر کرد، و آیا اگر با تطهیر به کاغذ قرآن صدمه ای برسد ما چه وظیفه ای داریم؟ و چگونه میتوان آنرا تطهیر کرد در صورتی که قطره خون مابین حروف باشد.
2-آیا به نظر آیت الله سیستانی حفظ الله تعالی فرو بردن سر در داخل آب روزه را باطل می کند یا خیر!
3- اگر مرجع تقلیدی(مانند آیت الله سیستانی حفظ الله تعالی) در خارج از کشور و بلاد مقلد بود چگونه به حلول ماه با توجه به نظر مرجع مورد نظر خود را در داخل ماه بعد بیابیم؟
4- آیا عادت به مسائل دینی مانند نماز و دعا و روزه جایز است؟
با تشکر فرآوان
پرسش 1:
چند سوال بي پاسخ2شرح : 1- اگر قطره خوني به اندازه چند نقطه بر روي کلام الله مجيد بچکد چه حکمي دارد؛ آيا بايد تطهير کرد، و آيا اگر با تطهير به کاغذ قرآن صدمه اي برسد ما چه وظيفه اي داريم؟ چگونه مي توان آن را تطهير کرد در صورتي که قطره خون بين حروف باشد؟
پاسخ:
پرسشگر گرامي با سلام و سپاس از ارتباطتان با اين مرکز
اگر کلمات و يا حروف کلمات قرآن نجس شود، واجب است تطهير شود ، هر چند کاغذ و نوشته قرآن با شستن خون از بين برود.
اما اگر بين کلمات و يا بين حروف خون بريزد و روي کلمات و حروف قرآن خون نباشد، در صورتي که اهانت به قرآن حساب شود، واجب است تطهير شود .
اگر اهانت به قرآن نباشد، تطهير و آب کشيدن آن و از بين بردن خون واجب نيست.(1)
پي نوشت:
1. آيت الله سيستاني، توضيح المسائل، مسأله 129 و130 و 132.
پرسش 2:
آيا به نظر آيت الله سيستاني فرو بردن سر در داخل آب روزه را باطل مي کند ؟
پاسخ:
به نظرآيت الله سيستاني فرو بردن تمام سر در آب روزه را باطل نمي كند، ولي كراهت شديد دارد.
پي نوشت :
1.آيت الله سيستاني ،توضيح المسائل، مسئله 1590.
پرسش 3:
اگر مرجع تقليدي(مانند آيت الله سيستاني ) در خارج از کشور و بلاد مقلد بود، چگونه به حلول ماه با توجه به نظر مرجع مورد نظر خود در داخل ماه بعد بيابيم؟
پاسخ:
حلول ماه و يقين به ديدن آن تقليدي نيست، بلکه بايد از راهايي که شرع بيان نموده است، يقين به حلول ماه حاصل شود.
ماه به چهار چيز ثابت مى شود :
1- انسان ماه را ببيند.
2- عـده اى كـه از گـفته آنان يقين يا اطمينان پيدا مى شود, بگويند ماه را ديده ايم .هم چنين است هر چيزى كه به واسطه آن يقين يا اطمينان پيدا شود.
3- دو مـرد عادل بگويند كه در شب ماه را ديده ايم، البته با شرائطي که در رساله توضيح المسائل بيان شده است.
4- سى روز از اول ماه شعبان بگذرد كه به واسطه آن اول ماه رمضان ثابت مى شود . سى روز از اول رمضان بگذرد كه به واسطه آن , اول ماه شوال ثابت مى شود.
به نظر آيت الله سيستاني، اول ماه به حكم حاكم شرع ثابت نمى شود , و رعايت احتياط اولى است .
هم چنين اول مـاه بـا پيشگويى منجمين ثابت نمى شود , ولى اگر انسان از گفته آنان يقين يا اطمينان پيدا كند , بايد به آن عمل نمايد.
اگر روزه دار، از راهايي که بيان شد يقين به حلول ماه پيدا کند، اول ماه برايش ثابت مي شود، هرچند براي مرجع تقليد او ماه ثابت نشده باشد.(1)
پي نوشت:
1. آيت الله سيستاني، توضيح المسائل، مسأله1701 و 1702.
پرسش 4:
آيا عادت به مسائل ديني مانند نماز و دعا و روزه جايز است؟
پاسخ:
عادت داشتن به انجام هرکاري که واجب يا مستحب باشد، از جمله نماز و دعا و روزه کاري بسيار خوبي مي باشد . خوب است که انسان به خود عادت دهد که هميشه واجبات و مستحبات را در اول وقت آن ها انجام دهد. مستحب است بچه اي را که خوب و بد را مي فهمد، به نماز خواندن و عبادت هاي ديگر عادت دهند.(1)
بنابراين عادت داشتن به انجام نماز و دعا و امثال اين ها خوب است .در عين حال انسان بايد سعي کند که نماز و دعا و روزه و ساير واجبات و مستحبات را با حضور قلب انجام دهد . خوب است که انسان به رعايت حضور قلب نيز در هنگام عبادات، عادت پيدا کند.
پي نوشت:
1. آيت الله سيستاني، توضيح المسائل، مسأله1370.