پرسش: حضرت محمد چگونه صلوات مي فرستادند؟

پاسخ: با سلام و تشكر به خاطر ارتباطتان با اين مركز
احکام ديني براي عموم مسلمانان است و اولين کسي که به احکام عمل مي کند ، خود پيامبر است. پيامبر نماز مي خوانده و در نماز به توحيد و رسالت شهادت مي داده ، بر پيامبر (خودش) و آل پيامبر درود مي فرستاده است. او هم مانند ما مي فرموده : اللهم صل علي محمد و آل محمد .نيز شکل هاي ديگري که در روايات براي صلوات آمده است.
اين سخن هود پيامبر به بيان قرآن است:
ما اريد ان اخالفکم الي ما انهاکم عنه؛(1)
نمي خواهم در آنچه شما را از آن نهي مي کنم ،با شما مخالفت کنم ( و خودم آن را انجام دهم.)
دستورات و امر و نهي ها ، عمومي است . خداوند به همه مؤمنان دستور مي دهد که به خدا و ملائکه اقتدا کنيد . بر رسول و آل وي صلوات و درود بفرستيد . تسليم رسول باشيد:
ان الله و ملائکته يصلون علي النبي يا ايها الذين آمنوا صلوا عليه و سلموا تسليما؛(2)
اين آيه خطابش به مؤمنان است . رسول خدا اولين مؤمن مي باشد . او هم موظف است بر رسول و آل رسول درود بفرستد، همان گونه كه ما در آخر نماز بر خود و تمام مسلمانان ديگر سلام مي دهيم: السلام علينا و علي عباد الله الصالحين.
پي نوشت ها:
1.هود(11)آيه88.
2.احزاب (33)آيه56.

پرسش: پيامبر در نماز تشهد چه مي گفتند؟
پاسخ: پيامبر(ص) همان گونه نماز مي خواند كه اكنون مي خوانيم. اصولاً ما كيفيت نماز و اصل آن را از پيامبر آموخته ايم . به گونه اي عمل مي كنيم كه او عمل كرده است. اين مسئله نه تنها در نماز، بلكه در بسياري از احكام دين است. امام باقر(ع) فرمود:
«در شب معراج آن گاه كه پيامبر به بيت المعمور رسيد، وقت نماز شد، جبرئيل اذان و اقامه گفت، پيامبر جلو ايستاد، فرشتگان و پيامبران پشت سر حضرت به صف ايستادند( و نماز را به جاي آوردند)». كسي از حضرت پرسيد: جبرئيل چگونه اذان گفت؟ حضرت فرمود: «الله اكبر، أشهد ان لا إله إلاّ الله، أشهد أن محمّداً رسول الله (تا آخر اذان)». (1)
روشن است وقتي تشريع اذان با اين جملات باشد، اذان پيامبر نمي‌تواند به شيوه ديگري باشد، بر اين اساس مي‌گوييم: نحوه اذان گفتن حضرت با اذان گفتن جبرئيل و امّت تفاوتي نداشته است.
از اين حديث واضح‌تر روايت ديگري است كه در آن آمده است: امام حسين(ع) فرمود: از پدرم علي بن ابي طالب(ع) شنيدم كه فرمود: خداوند ملكي را فرستاد و پيامبر را به معراج برد، در آن جا فرشته‌اي اذان و اقامه گفت. آن گاه جبرئيل به پيامبر گفت: اين گونه براي نماز اذان بگو.(2)
اين جمله صراحت دارد كه اذان و اقامه پيامبر همانند اذان و اقامه ديگران و تشهد پيامبر مانند تشهد ديگران بود . همه صحابه پيامبر نمازشان را از پيامبر آموختند . بنا بر اين حضرت نيز به امر خدا در نماز به خودش درود مي فرستاد.

احکام براي عموم مسلمانان است . پيامبر مقدم بر همه و اولي تر از همه در عمل به احکام است . بين ايشان و بقيه تفاوتي نيست ،مگر بعضي حقوق يا تکاليف خاص که بايد مستند به دليل باشد.
پي نوشت ها:
1 . تهذيب الاحكام، طوسي ، دار الاضواء، بيروت، ج 2، ص 60، ح 3. علل الشرايع،ج1-2 ،ص5.
2. دعائم الاسلامي قاضي نعمان بن محمد، تميمي، دارالمعارف، قاهره، ج 1، ص 142.