با سلام من فردی هستم که بدلیل ندانستن احکام غسل و طهارت اکثر مواقع جنب یا بدون طهارت به شیوه شرعی بوده ام و حال که باید نماز و روزه هایم راقضاکنم ایا بایدکفاره نیز بپردازم یانه و من که متولد 65/10/19 هستم چه تعداد روزه بر گردنم می باشد با سپاس
با سلام و آرزوي قبولي طاعات و عبادات شما در اين ماه عزيز؛ و تشكر به خاطر ارتباطتان با اين مركز؛
1- نمازهايي که بدون وضو يا با وضو اشتباه و يا در حال جنابت خوانده ايد بايد قضا کنيد.(1)
2- روزه هايي که درحال جنابت گرفته ايد اگر هيچ توجه به مسأله نداشته ايد واحتمال نمي داديد. که غسل برشما واجب باشد روزه هايي که گرفته ايد صحيح است. اما اگر اگر احتمال مي داديد که غسل واجب باشد يا غسلي که انجام مي دهيد صحيح نباشد و در اثر سهل انگاري مسأله را سؤال نکرده ايد و دسترسي به کسي يا کتابي که مسأله خود را بفهميدداشته ايد دراين صورت روزه ها را نيز قضا کنيد.
3- با توجه به اينکه: سن بلوغ در پسر به يكي از سه چيز مشخص مي شود:
1 ـ روييدن موي خشن و زِبر در زير شكم (بالاي عورت).
2 ـ خروج مني چه در خواب و چه در بيداري.
3 ـ كامل شدن 15 سال قمري كه 163 روز و 6 ساعت از 15 سال شمسي كمتر است.
اگر يکي از دو سبب اول، پيش از تمام شدن 15 سال قمري، در شماپيدا شود، زمان بلوغ شما نيز همان زمان مي باشد و ازهمان زمان سال بالغ شدن را در نظر بگيريد.
اگريکي از دو نشانه قبل در شما پيدا نشده باشد يا نمي دانيد که اين نشانه ها پيدا شده بوده يانه؟ دراين صورت زمان بلوغ خود را همان 15سال قمري بدهيد. يعني وقتي 15 سال شده و وارد سال 16 شده ايد آن وقت بالغ شده ايد
هر ماه قمرى 29 روز و دوازده ساعت و 44 دقيقه است و يك سال قمرى 354 يا 355 شبانه روز مى باشد. سال شمسى از اوّل فروردين شروع و به آخر اسفند ختم مى شود و شش ماه اوّل سال هر ماه 31 روز و 5 ماه بعد هر ماه سى روز و ماه اسفند در سالهاى عادى 29 روز و در سال كبيسه سى روز مى باشد. روى اين محاسبه هر سال شمسى يازده روز بيشتر از سال قمرى خواهد بود.
بر اين اساس تفاوت سال شمس با قمري در سن بلوغ پسران که 15 سال تمام قمري بايد باشد. حدود پنج ماه و 15 روز مي باشد و به حساب سال شمس سن بلوغ پسران چهارده سال و شش ماه و پانزده روز مي شود.
وروي اين حساب و با توجه به اينکه تاريخ تولد 19/10/65 يعني 19 دي 65 بوده است.حدود تاريخ 4/5/1389شما بالغ شده ايد.
از اين تاريخ به بعد هر مقدار نمازي که بدون وضو يا با وضو وغسل باطل خوانده ايد قضا کنيد.
پي نوشت:
1.آيت الله بهجت ،استفتائات ج2، مسأله 2332- 2334.