من می خوام توضیحات کاملی درباره ی عهد اخوت بدونم، این که زمان یا مکان خاصی داره؟ صیغه حتما باید به لفظ صحیح عربی خوانده بشه؟ این عهد چه حقوقی رو به دنبال داره؟ خواندنش حکم خاصی داره؟ منظورم مکروه یا مستحب بودنه؛ می شه این عهد را با دوستانی که شاید از نظر دینی خیلی از خودم بالاتر نباشند بخونم؟
با سلام و آرزوي قبولي طاعات و عبادات شما در اين ماه عزيز؛ و تشكر به خاطر ارتباطتان با اين مركز؛
صيغه اخوّت يك نوع پيمان برادري دو مسلمان با يكديگر است كه در شدايد يار و كمك كار يكديگر باشند . همديگر را به انجام كارهاي خير سفارش كنند و براي يكديگر دعا كنند. اين كار بسيار خوب را پيامبر(ص)در سال اوّل هجرت (1) در مدينه بين مسلمانان ايجاد كرد تا در ضمن اين كه محبتشان به يكديگر زياد مي شود, از تفرقه و جدايي كه بين افراد پيش مي آيد, جلوگيري كند. اين كار در صدر اسلام در حل مشكلات , بسيارمفيد واقع شد . گره هاي مشكل را از كار مسلمانان در جنگ ها و ديگر امور اجتماعي باز كرد.
به سبب عظمت روز عيد غدير مناسب است برادران مؤمن با يكديگر در اين روز عقد اخوت بخوانند.به اين صورت كه دست خود را بر دست راست برادر خود بگذارد و بگويد:
واخيتك في الله و صافيتك الله في الله و عاهدت الله و ملائكته وكتبه و رسله و انبيائه و الائمة المعصومين عليهم السلام علي اني ان كنت من اهل الجنة و الشفاعة و اذن لي بان ادخل الجنة لا ادخلها الا و انت معي آن گاه برادر مؤمن مي گويد:قبلت آن گاه بگو: اسقطت عنك جميع حقوق الاخوة ما خلا الشفاعة و الدعاء و الزيارة.(2)
وقتي كه طرف مقابل قبول كرد ، برادر معنوي يكديگر خواهند شد.
همان گونه كه در متن صيغه عقد برادري آمده، اقتضاي برادري شريك ساختن طرف ديگر در دعا ، زيارت وشفاعت است. يعني اگر دعا نمود، به برادر خويش نيز دعا كند . اگر به زيارت اولياي خدا مانند پيامبر(ص) و ائمه(ع)نائل شد، از جانب او نيز زيارت كند. همچنين در قيامت اگر حق شفاعتي نصيب او گرديد ، از وي شفاعت نمايد.
عقد اخوت يك تعهد اخلاقي است كه تعهد و التزام به آن نيز اخلاقي است و دو نفر از نظر اخلاقي ملزم مي شود که با آن چيزهايي که در صيغه آمده عمل کنند؛ بنابراين اگر دو طرف توافق كنند ،مي تواند لغو شود . صيغه خاصي براي لغو آن نيست.
پي نوشت ها:
1.فروغ ابديت , ج 2 ،حوادث سال اول هجرت.
2.مستدرگ الوسائل ج6 ،ص 279.2؛مفاتيح الجنان ،اعمال روز عيد غدير.