پاسخ ارائه شده به سؤالِ یک پرسشگر با مشخصات خاص است. در صورتی که سؤال یا ابهامی برای شما ایجاد شده از طریق درگاه های پاسخگویی پیگیری فرمائید.

با سلام وتشکر از زحمات شما ،من چند روز پیش از شما سؤالی پرسیده و در ارتباط با اینکه آیا اذن پدر برای دختر باکره لازم بوده یا نه و شما در جواب مفصلی که به بنده داده بودید نظر آیت الله مکارم را در دسته ی نظراتی قرار دادید که می گفتند احتیاط واجب اذن پدر لازم است. ولی من در بخش پرسش های سایت شما که چک می کردم شما گفته بودید نظر ایشون در ارتباط با این موضوع این است که اذن پدر لازم است البته بنده در پایین پاسخ های شما در قسمت پیوست که چک کردم متوجه شدم که جوابی که به بنده داده شده با توجه به رساله بوده ولی جواب موجود در سایت با توجه به استفتا بوده.

1.حال تکلیف چیست؟

2.من از مدتی قبل با توجه به متن رساله ی آیةالله مکارم که مبنی بر احتیاج واجب بودن اذن پدر است با مراجعه به اعلم رده پایین تر ازدواج کرده (با دختر باکره و بدون اذن پدر) الآن با توجه به استفتای حکم موجود در رساله ی ایشان تکلیف چیست؟

3.در رساله ی آیت الله صانعی و طبق جوابی که شما به بنده دادید اذن پدر برای عقد دائم را لازم نمی داند. من بعد از پرس و جو متوجه شدم که ایشون گفته اند باید عقد ثبت شود تا درست باشد و بدون ثبت عقد صحیح نیست.

4.با توجه به اینکه در رساله گفته می شود خود دختر و پسر عقد را بخوانند آیا ثبت نکردن موجب باطل شدن عقد می شود؟

5. و آیا ثبت کردن عقد دائم شرط لازم و واجب برای صحّت است یا بدون ثبت نیز صحیح بوده و عقد باطل نیست؟ (بدون ثبت عقد باطل است یا خیر؟)

6. اگر شخصی که اول مقلّد مرجعی باشد که ازدواج موقت و دائم را بدون اذن پدر بدون اشکال می داند و بعد به دلایلی مرجع خود را تغییر دهد و مرجع جدید اذن پدر را لازم بداند تکلیف مقلد چیست؟ لطفا سؤالات مرا با دقّت خوانده و اگر امکان آن است از خود مرجع و یا دفتر ایشان بپرسید که با مشکلی که در اول متن توضیح دادم دوباره مواجه نشویم.

با تشکر از زحمات شما. خدانگهدار

ازدواج شرح : چند روز پيش از شما سوالي پرسيده و در ارتباط بااينکه آبا اذن پدر براي دختر باکره لازم بوده يا نه و شما در جواب مفصلي که به بنده داده بوديد، نظر آيات الله مکارم را در دسته ي نظراتي قرار داديد که مي گفتند بر احتياط واجب اذن پدر لازم است. ولي من در بخش پرسش هاي سايت شما که چک مي کردم ، گفته بوديد نظر ايشون در ارتباط با اين موضوع اين است که اذن پدر لازم است. در پايين پاسخ هاي شما در قسمت پيوست که چک کردم متوجه شدم جوابي که به بنده داده شده، با توجه به رساله بوده، ولي جواب موجود در سايت با توجه به استفتا بوده.
سؤال1: حال تکليف چيست؟

پاسخ:
با سلام و آرزوي قبولي طاعات و عبادات شما در اين ماه عزيز؛ و تشكر به خاطر ارتباطتان با اين مركز؛
به نظر آيت الله مکارم ازدواج دختر باکره بنابر احتياط واجب بايد با اذن پدر دختر باشد، اگر در استفتا قيد احتياط واجب را نياورده و گفته باشد لازم است، ممکن است مطابق با سؤالي که شده، چنين جواب داده شده باشد. احتياط واجب بودن آن ممکن است در سؤال آمده و در جواب قيد احتياط واجب را نياورده باشد.
در هر صورت حکم همان است که در رساله ايشان نوشته شده است(1) .از دفتر ايشان نيز هم حضوري و هم از طريق تلفن اين مسأله سؤال شده است و پاسخ داده اندکه به نظر حضرت آيت الله مکارم به احتياط واجب اذن پدر دختر شرط مي باشد.(2)
لطفا هرگاه سوال شرعي مي پرسيد، نام مرجع تقليد خود را ذکر کنيد تا بر اساس نظر مرجع شما پاسخ بدهيم.

پي نوشت ها:
1. آيت الله مکارم شيرازي، توضيح المسائل، مسأله 2037.
2. سؤال تلفني(7840001-0251).
-----------------------------

پرسش 2: من از مدتي قبل با توجه به متن رساله آقاي مکارم که مبني بر احتياج واجب بودن اذن پدر است، با مراجعه به اعلم رده پايين تر ازدواج کرده (با دختر باکره و بدون اذن پدر) الآن با توجه به استفتای حکم موجود در رساله ايشان تکليف چيست؟

پاسخ:
اگر شرايط عدول را رعايت کرده اي، ازدواجت صحيح است.(1)

پي نوشت:
1.آيت الله مکارم، توضيح المسائل، م9.
--------------------------------

پرسش 3: در رساله آيت الله صانعي و طبق جوابي که داديد، اذن پدر براي عقد دائم را لازم نمي داند. من بعد از پرس و جو متوجه شدم که ايشون گفته اند بايد عقد ثبت شود تا درست باشد و بدون ثبت عقد صحيح نيست.

پاسخ:
همان گونه که قبلا گفتيم از دفتر آيت الله صانعي سؤال کنيد و شماره دفتر را در جواب قبلي داده ايم.
از دفتر آيت الله صانعي سؤال کرديم، فرمودند ثبت در دفتر لازم است اما اگر ثبت نشود، عقد باطل نيست.
----------------------------------

پرسش 4: با توجه به اينکه در رساله گفته مي شود خود دختر و پسر عقد را بخوانند ،آيا ثبت نکردن موجب باطل شدن عقد مي شود؟

پاسخ:
اگر عقد با شرايط خوانده شود، ثبت نکردن موجب بطلان نمي شود .
--------------------------------

پرسش 5:
آيا ثبت کردن عقد دائم شرط لازم و واجب براي صحت است يا بدون ثبت نيز صحيح بوده و عقد باطل نيست؟ بدون ثبت عقد باطل است؟

پاسخ:
بدون ثبت عقد باطل نيست.
-----------------------------------

پرسش 6: اگر شخصي که اول مقلد مرجعي باشد که ازدواج موقت و دائم را بدون اذن پدر بدون اشکال مي داند و بعد به دلايلي مرجع خود را تغيير دهد و مرجع جديد اذن پدر را لازم بداند، تکليف مقلد چيست؟

پاسخ:
تکليف مقلّد اين است که از مرجع جديدش مسئله را استفتا کند.
مي توانيد تمام مسائل تان را به صورت کتبي از آيت الله مکارم سؤال کنيد تا پاسخ کتبي مهر شده با مهرآيت الله مکارم به دستتان برسد. مي توانيد با تلفن از دفترش سوال کنيد.با شماره 02517840001.