در محیط های مختلف مانند تحصیل گرفته تا روابط خانوادگی ومحیط اجتماعی رئابط آن ها در چه حدی مشروع است .لطفا چند کتاب در رابطه با این موضوع نیز نام ببرید.با تشکر
با عرض سلام و تشکر از ارتباط تان با اين مرکزجهت تبيين بهتر، بيان يک مقدمه لازم است .
غريزه جنسي از نيرومندترين غرايز در وجود انسان است كه بسياري از رفتارهاي انساني را شكل مي دهد و به گونه هاي مختلف ظهور و بروز دارد.
اسلام كه يك مكتب جامع است و مى خواهد مردان و زنان مسلمان، از يك طرف روحى آرام و اعصابى سالم و چشم و گوشى پاك داشته باشند تا بتوانند قله هاى رفيع انساني و رستگارى را فتح نمايند و از طرف ديگر به نيازهاي غريزي و فطري خود نيز دست يابند، با حساسيت ويژه، اما واقع بينانه و لحاظ كردن طبيعت و اميال درونى و خواسته هاى نفسانى انسان، قوانين و احكامى را جهت حفظ و نگه دارى فرد و جامعه در خط اعتدال و ميانه روى وضع كرده است.
از جمله آن احكام، چگونگي ارتباط با جنس مخالف است.اين ها همه به سبب اين است كه اسلام از جانب كسى براى هدايت انسان ها فرستاده شده كه خالق فطرت وغريزه با تمامى استعدادهاى بهينه و ذخيره شده در انسان است. بنابراين هر عاملى كه موجب تحريك انگيزه هاى شهوانى در جامعه گردد و به آرامش روحى و روانى و عفت عمومى، صدمه وارد كند، مورد تأييد اسلام نيست. اسلام مي خواهد انواع لذت هاي جنسي در محيط و درون خانواده شكل گيرد .از اين طريق آرامش روحي و رواني و پيوند هاي عاطفي نيز برقرار بماند . با طرح آن در محيط جامعه به پيوند خانواده و اجتماع آسيب وارد نشود.
به جهت ميل شديد جنسي گاهي اوقات بي آن كه دختر و پسر(به خصوص پسران) بخواهند، در شرايطي قرار مي گيرند كه حتي اراده خود را از دست مي دهند . ديگر نمي توانند از ارتباط جنسي خود داري كنند . ناخود آگاه و بي آنكه كه بخواهند،كم كم در آن شرايط بدون بازگشت قرار مي گيرند . زماني متوجه مي شوند كه كار از كار گذشته است، يعني با فراهم شدن شرايط ديگر، جلوگيري بسيار سخت و دشوار است. پس چرا نبايد اين جريان را از سرچشمه بست ؟
به همين خاطر در اسلام حتي خلوت كردن زن و مرد (دختر و پسر) نامحرم در مكاني كه رفت و آمد نباشد، حرام و گناه است. مگر تمام روابط جنسي بين دختران و پسران از ارتباط هاي به ظاهر ساده و دوستانه آغاز نشده است ؟
متأسفانه به ارتباط جنسي ختم نشده، بلكه عاملي براي پديد آمدن بسياري از ناهنجاري هاي اجتماعي و رواني نيز مي شود. بهترين شاهد بر ادعاي فوق مراجعه به واقعيات موجود در اجتماع است، در باره طلاقها، فسادهاي جنسي، اعتياد و افسردگيها مقداري تحقيق کنيد، ببينيد نقطه شروع اين نابسامانيها از کجا بوده است.
بسياري از آن ها با يک نگاه ساده يا يک ارتباط کلامي کوچک با نامحرم شروع شده ، به تدريج به ايجاد محبت و عشق و مشغول شدن فکر انجاميده و در انتها به قرار و مدار و...
اما چون جوانان و نوجوانان مخصوصاً دختران جوان، هنوز به سني نرسيدهاند که عاقبت برخي از کارها براي شان تجربه شده باشد، فقط ابتداي کار را که شيرين است ميبينند . به دوستي با پسران نامحرم تن ميدهند . به اين ترتيب وارد دامي ميشوند که رهايي از آن بسيار دشوار است.
حال پس از اين مقدمه ميگوييم: اگر رابطه دختر و پسر به صورت سخن گفتن باشد، اشكال ندارد، مگر آن كه از روي لذت و شهوت باشد. ازآن جا كه به طور طبيعي سخن گفتن دختر و پسر جوان به واسطه قوي بودن غريزه شهواني، در معرض شهوت و تحريك شهواني قرار دارد، بايد سعي شود جز در موارد ضروري از اين كار دوري شود.
هر گونه ارتباط و تماس بدني دختر و پسرنامحرم حرام است.
نگاه مرد به بدن زن (چه با قصد لذت يا بدون آن ) اشكال دارد و حرام است؛ هم چنين نگاه كردن زن به بدن مرد نامحرم، ولي نگاه كردن به صورت و دستهاي زن نامحرم تا مچ، اگر به قصد لذت نباشد و مايه فساد و گناه نگردد، هم چنين نگاه كردن زن به بدن مرد نامحرم(به آن مقداري كه معمولاً نميپوشانند) مانند سر و صورت و گردن و مقداري از پا و دست اشكال ندارد.(1)
بنابر اين رابطه دختر و پسر اگر مفسدهاى نداشته باشد و ترس وقوع در حرام نباشد و از روى شهوت صورت نگيرد، اشكالى ندارد، ولى خلوت كردن دختر و پسر نامحرم، اعم از فاميل و غير فاميل در اتاق يا خانه در بسته كه محل رفت و آمد ديگران نباشد، حرام است. چه به عبادت يا به بحث و جدل علمي مشغول باشند، يا نه؛ زيرا غريزه جنسى و وسوسه شيطانى ممكن است هر لحظه انسان را از مسير خارج بكند.
قرآن در دو جا يعني يکي در سوره مائده آيه 5 و ديگري در سوره نساء آيه 25 زنان و مردان را از داشتن روابط دوستانه با نامحرم برحذر داشته، آن را نکوهش کرده است. آيه 25 سوره نساء به مردان مي گويد: با دختراني که روابط دوستي مخفيانهاي با ديگران داشتهاند ازدواج نکنيد:
«فانکحوهن باذن اهلهن و اتوهن اجورهن بالمعروف محصنات غير مسافحات و لا متخذات اخدان؛ آنان را با اجازه خانوادههاي شان به همسري خود در آوريد . مهرشان را به طور پسنديده به آنان بدهيد (به شرط آنکه) پاکدامن باشند و زناکار و دوست گيران پنهاني نباشند».
در آيه 5 سوره مائده نيز به مردان خطاب مي کند و مي فرمايد: با زنان پاکدامن مسلمان ازدواج کنيد . خود نيز پاکدامن باشيد، نه زناکار و نه آن که زنان را در پنهاني دوست خود بگيريد.
بنابراين , توصيه ما اين است كه :
اولا", اگر ضرورتي ايجاب نمي كند حتي الامكان روابطي با نامحرم برقرار نشود . خواهران دانشجو در مقابل افراد نا محرم , رفتاري متكبرانه داشته باشند، نه رفتاري صميمانه . اينكه در احكام شرعي مي فرمايند در غير ضرورت مثلا" مكروه است مرد با زن هم صحبت شود, مخصوصا" مرد و زن جوان , به اين دليل است كه چه بسا هم صحبت شدن , غرايز جنسي افراد را تحريك كند . الفت و محبت شهواني بين مرد و زن ايجاد گردد . نقطه آغازي براي غوطه ور شدن در انحراف و فاسد شود. در هر حال انسان بايد دقيقا" درون خود را بكاود . باطنش را عميقا" مطالعه كند كه مثلا" ارتباط با افراد نامحرم چه ضرورتي براي او دارد.
ثانيا": در صورت ناچاري و ضرورت , روابط با نامحرم تا آن جا كه به شكستن حريم احكام الهي منجر نشود, اشكالي ندارد. بنابراين , گفتگو و نگاه هاي متعارف بدون قصد لذت و ريبه , اشكالي ندارد. اما با اين حال , حتي الامكان لازم است در كلاس ها به گونه اي باشند كه كم ترين اختلاط پديد آيد . در برخورد و گفتگو, هنجارهاي شرعي زير رعايت شود:
1- از گفتگوهاي تحريك كننده پرهيز شود.
2- از نگاه هاي آلوده و شهواني خودداري شود.
3- حجاب شرعي رعايت شود.
4- قصد کامجويي و ريبه در كار نباشد.
5- دو نفر نامحرم در محيط بسته , تنها نمانند. بنابراين , سعي كنيد خود را عادت دهيد كه :
ا- در صحبت با نامحرم به او نگاه نكنيد . به هيچ قسمتي از بدن او خيره نشويد .قسمت هاي باز و پوشيده براي تان كاملا" مساوي فرض شوند, اين مسأله را با تكرار و تلقين بايد ادامه دهيد.
ب- در همه حال , خدا را ناظر بر اعمال و رفتار خود بدانيد . عفت و حيا را فراموش نكنيد.
ضمنا براي اطلاعات بيش تر و دقيق تر به دو كتاب معرفي شده مراجعه كنيد:
- احكام روابط زن و مرد، سيد مسعود معصومي، انتشارات دفتر تبليغات حوزه علميه قم
- جوانان و روابط، ابوالقاسم مقيمي حاجي، مركز مطالعات پژوهش هاي فرهنگي حوزه علميه قم
پينوشت:
1. ناصر مكارم، مجموعه استفتائات جديد، ص 227،مسئله 805؛
فاضل لنكراني، جامع المسائل، ص 482، مسئله 1715.