پاسخ ارائه شده به سؤالِ یک پرسشگر با مشخصات خاص است. در صورتی که سؤال یا ابهامی برای شما ایجاد شده از طریق درگاه های پاسخگویی پیگیری فرمائید.

من به دلایلی مجبور شدم قبول کنم پروژه ای را به بیرون از دانشگاه بدهیم. ما 1 گروه 3 نفره بودیم. از ابتدا شرط کردم پولی نخواهم داد(به خاطر به حد اقل رساندن اشتباه و گناه خودم) و اعضا قبول کردند که رضایت من کافی است چون می دانستند به شدت با این کار مخالفم و بعید است راضی شوم که متاسفانه شدم. الان نمره ها داده شده و دوست من توقع دارد من سهم خود را بدهم و این نقض قرار اولیه است و همین را هم به او گفتم. 1. در عین حال مدتها بود می خواستم از جایی بپرسم که چون نمره را گرفته ام یعنی نفع برده ام، دینی به گردنم می ماند یا نه؟ 2. سؤال دیگر اینکه آیا این دوست من حق دارد بر خلاف قرارمان(هر چقدر هم که اصل قرار اشباه باشد) توقع پول کند؟ 3.آیا نفس این عمل (واگذاری پروژه ی دانشجویی به شخص دیگری و پرداخت پول در ازای انجام آن) به دلایل کاملا واضح حرام نیست؟ 4. آیا از نظر امر به معروف و نهی از منکر، بهتر نیست به استاد این درس بگویم که 99% بچه ها همین کار را کرده اند(اطمینان دارم) و این ناشی از عدم تناسب تدریس و پروژه است(من ایشان را واقعا مقصر می دانم در عین اینکه به تنبلی بی حد و حصر بجه ها معترفم. در ضمن الان نمره ها قابل تغییر نیست و صحبت من ضرری ندارد.)؟ *****لطفا نظر مراجع مختلف حی درج شود. سعادتمند باشید

پرسشگر گرامي با سلام و سپاس از ارتباطتان با اين مرکز
1- اگر دادن پروژه کاري به کس ديگري برخلاف مقررات دانشگاه باشد و انجام کار توسط خود دانشجو براي دانشگاه موضوعيت داشته باشد، جايز نيست . انجام کار توسط ديگران، نوعي تقلب حساب مي شود . منفعت بردن از راه تقلب و به خاطر کار ديگران جايز نيست. مگر آن که دانشجو شايسته استفاده از آن منفعت باشد اما اگر انجام کار توسط خود دانشجو براي دانشگاه موضوعيت نداشته باشد و دادن پروژه کاري به کسي ديگر برخلاف مقررات دانشگاه نباشد، اشکال ندارد.
2- طبق قرار دادي که کرده ايد ، دوست شما حق پول گرفتن از شما را ندارند.
3- همان طور که درپاسخ سؤال اول گفته شد اگر برخلاف مقررات دانشگاه باشد، جايز نيست و تقلب است . اگر کسي از راه تقلب منفعت به دست آورد يا با نمره تقلبي در جاي استخدام شود و حقوقي بگيرد، چنانچه خودش شايستگي براي گرفتن حقوق را داشته باشد، اشکال ندارد . اگر شايستگي نداشته باشد ،گرفتن حقوق و يا استفاده از منفعت از راه تقلب حرام است.
4- در صورتي که استاد يا مسئولان دانشگاه اطلاع از اين نوع تقلب ندارند، لازم است که موضوع به استاد يا مسئولان دانشگاه گفته شود(1)
پي نوشت:
1. سؤال تلفني، 7744010-0251) از دفتر آيت الله صانعي.