پاسخ ارائه شده به سؤالِ یک پرسشگر با مشخصات خاص است. در صورتی که سؤال یا ابهامی برای شما ایجاد شده از طریق درگاه های پاسخگویی پیگیری فرمائید.

سلام من جوانی 26 ساله از اهواز هستم متاهل میباشم در خانه پدری سکونت دارم دو برادر دارم و سه خواهر دارم برادر بزرگم با ما زندگی نمیکند پدر بنده در قید حیات هستند و بین سه برادر تقسیم یک تکه زمین را انجام داد حالا سوال اول بنده اینست ایا بنده باید خمس یا زکات ین زمین رابدهم ؟( واجب است یا نه ) پدر بنده در این مدت خمس یا زکات این زمین را پرداخت نکرده و گفت که شما مسئول خمس و زکات زمین خود هستید سوال دوم : اگر خمس یا زکات تعلق میگیرد چقدر باید بدهم؟ ( متراژزمین 300 متر است ) سوال سوم : ایا مبلغ خمس یا زکات را میتوانم به شخص فقیری یا یتمی بدهم ؟ با تشکر رضا

پرسشگر گرامي با سلام و سپاس از ارتباطتان با اين مرکز
زکات بر زمين تعلق نمي گيرد. در مورد چيزي که در زمين کاشته مي شود، قبلا توضيح داده شد. اما نسبت به خمس زمين مذکور به فتواي آيت الله سيستاني:
اگر زمين مذکور براي زراعت باشد، خمس دارد . هر کدام بايد خمس سهم خود را با قيمت روز پرداخت کنيد.
اما اگر زمين براي زراعت نباشد.مثلا داخل شهر براي جاي منزل باشد، خمس ندارد.
2- در صورتي که زمين مذکور براي زراعت باشد ،بايد زمين را قيمت کنيد . به قيمت روز يک پنجم قيمت آن را بابت خمس بدهيد. (1)
3-خمس دو قسمت مي شود: نصف آن سهم سادات است .سهم سادات را مي توانيد به سيد فقير يا سيد يتيم يا سيدي که در سفر در مانده شده باشد بدهيد.
اما نصف ديگري خمس سهم امام عليه السلام است . سهم امام عليه السلام را بايد به مرجع تقليد خود بدهيد يا به نماينده مرجع تقليد بدهيد و يا با اجازه مرجع تقليد خود مصرف کنيد . بدون اجازه مرجع تقليد نمي توانيد آن را به فقير بدهيد.(2)
پي نوشت ها:
1. سؤال تلفني (7741415-0251) از دفتر آيت الله سيستاني.
2.آيت الله سيستاني، توضيح المسائل، مسأله 1804.