پاسخ ارائه شده به سؤالِ یک پرسشگر با مشخصات خاص است. در صورتی که سؤال یا ابهامی برای شما ایجاد شده از طریق درگاه های پاسخگویی پیگیری فرمائید.

سلام حکم غنیمت برای چیست و چه مفهومی دارد ؟

پرسشگر گرامي با سلام و سپاس از ارتباطتان با اين مرکز
"غنم"به دست آوردن چيزى بدون مشقت است . غنم و غنيمت و مغنم به معنى فى‏ء است (فى‏ء را نيز در لغت به معنى چيزهايى كه بدون زحمت به انسان مى‏رسد ذكر كرده‏اند).
در تاج العروس مى‏خوانيم:
الغنم الفوز بالشي‏ء بلا مشقه؛غنيمت آن است كه انسان بدون زحمت به چيزى دست يابد.(1)
در كتاب مفردات راغب مى‏خوانيم: غنيمت از ريشه "غنم" به معنى گوسفند گرفته شده ، سپس در هر چيزى كه انسان از دشمن و يا غير دشمن به دست مى‏آورد، به كار رفته است.(2)
در استعمالات معمولى نيز غنيمت در برابر غرامت ذكر مى‏شود، همان طور كه معنى غرامت معنى وسيعى است و هر گونه زيان را شامل مى‏شود ،غنيمت نيز معنى وسيعى دارد و به هر گونه در آمد قابل ملاحظه گفته مى‏شود.
بنا بر اين لفظ"غنم و غنيمت" که موضوع حکم خمس است، از لحاظ لغوي به هيچ وجه اختصاص به غنايم جنگي ندارد . موارد ديگر از درآمدها را شامل مي شود .
اگر مسلمانان به امر امام عليه السلام با كفار جنگ كنند و چيزهائى در جنگ بدست آورند، به آن ها نيز غنيمت گفته مى­شود. مخارجى را كه براى غنيمت كرده‌اند، مانند مخارج نگهدارى و حمل و نقل آن و نيز مقدارى را كه امام عليه السلام صلاح مى داند ،به مصرفى برساند . چيزهائى كه مخصوص به امام است، بايد از غنيمت كنار بگذارند و خمس بقيه آن را بدهند.(3)
اگر ازسوال تان منظور ديگري داشته ايد به طور روشن تر سوال کنيد تا پاسخ داده شود.
در ارتباط هاي بعدي نام مرجع خود را ذکر کنيد.
پي نوشت ها:
1.تاج العروس، زبيدي، ج17، ص527.
2.مفردات،ص615.
3. امام خميني، توضيح المسائل،مسأله 1828.