پاسخ ارائه شده به سؤالِ یک پرسشگر با مشخصات خاص است. در صورتی که سؤال یا ابهامی برای شما ایجاد شده از طریق درگاه های پاسخگویی پیگیری فرمائید.

با سلام نذری کرده ام که در هنگام نذر کردن گفته ام که برای همیشه به آن عمل خواهم کرد چندسالی به آن عمل کرده ام حالا دیگر قادر به عمل به آن نیستم چه کار کنم جایگزینی دارد یا نه ؟ من وقتی در شهری بودم این نذر را کرده ام وحالا به شهر دیگری میروم و شاید دیگر اصلا نتوانم به آن عمل کنم .حتی اگر به شهر دیگری هم نروم باز نمی توانم به آن عمل کنم -لطفا راهنمایی دقیق فرمایید . لطفا پاسخ را حتما به آدرس ایمیلم بفرستید . با تشکر

پرسشگر گرامي با سلام و سپاس از ارتباطتان با اين مرکز
اگر صيغه نذر(براي خدا بر من است که اگر حاجتم برآورده شد، فلان عمل را انجام دهم) را نخوانده و بر زبان نياورده اي، نذر منعقد نشده و عمل به آن لازم نيست. اگر صيغه نذر را خوانده اي، نذر صحيح واقع شده و لازم است عمل کني، ولي اگر قدرت بر عمل نداري، عمل به نذر لازم نيست.هر وقت توان عمل پيدا کردي ، عمل مي کني. چون در نذرت گفته اي : هميشه به آن عمل خواهي کرد.
بنابراين اگر مثلا گفته باشي :هرجمعه دو رکعت نماز بخواني. هر جمعه که قدرت خواندن نماز نداشتي، عمل به نذر ساقط مي شود و هر جمعه که توان داشتي، بايد بخواني.(1)
پي نوشت:
1. امام خميني، تحريرالوسيله ،ج2 ،ص123؛سوال تلفني(02517746666) از دفتر آيت الله خامنه اي.