پاسخ ارائه شده به سؤالِ یک پرسشگر با مشخصات خاص است. در صورتی که سؤال یا ابهامی برای شما ایجاد شده از طریق درگاه های پاسخگویی پیگیری فرمائید.

ِآیا با تحریک جنسی همسر از طریق دهانی در صورتی که خانمم به اوج لذت جنسی برسد غسل بر او واجب می شود ؟ در صورتی که واجب است و تا کنون حکم شرعی را نمیدانسته اییم اعمالی که تا کنون انجام داده اییم را باید اعاده کنیم یا لازم نیست؟ در چه صورت هایی غسل بر زن واجب می شود؟

پرسشگر گرامي با سلام و سپاس از ارتباطتان با اين مرکز
1- اگر زن در اثر تحريک جنسي دراوج لذت جنسي برسد و در اين حالت رطوبتي از زن خارج شود، حکم مني را دارد و جنب مي شود . بايد غسل کند، اما اگر دراين حالت رطوبت خارج نشود ،جنب نمي شود و غسل لازم نيست و يا رطوبت خارج شود ، ولي در اوج لذت جنسي نرسيده باشد يا شک داشته باشد که در اوج لذت جنسي رسيده يا نه؟ باز جنب نمي شود و غسل لازم نيست. (1)
2. نسبت به گذشته، اگر يقين به جنب بودن نداشته باشد، اعمال گذشته صحيح است.
اما اگر يقين دارد که جنب شده ، ولي نمي دانسته که با اين حالت جنب مي شود، قضاى نمازها لازم است و مى‏تواند تدريجاً به جا آورد، به طورى كه مايه مشقّت و زحمت نشود؛ ولى روزه هايي که گرفته، صحيح است و قضاى روزه بر او واجب نيست.(2)
3-در دو صورت انسان جنب مي شود:
اول: نزديکي و جماع، اگر مثلا با همسرش نزديکي کند و به مقدار ختنه گاه داخل شود، هر چند مني هم خارج نشود، هم بر مرد غسل واجب مي شود و هم برزن.
دوم: درصورتي که مني از انسان خارج شود، چه در خواب باشد يا در بيداري، جنب مي شود و غسل جنابت واجب مي شود.(3)
پي نوشت ها:
1. آيت الله مکارم، توضيح المسائل، مسأله361.
2. آيت الله مکارم، استفتائات جديد، ج‏2، سؤال 306.
3. آيت الله مکارم، توضيح المسائل، مسأله 360.