پاسخ ارائه شده به سؤالِ یک پرسشگر با مشخصات خاص است. در صورتی که سؤال یا ابهامی برای شما ایجاد شده از طریق درگاه های پاسخگویی پیگیری فرمائید.
احکام رقص

سلام خواهشا به این سوالاتم پاسخ بدهید چون آبروی یک خانواده به این سوالات بسته است : 1) آیا رقص کردن برای یک مرد گناه است ؟ اگر در میان خانواده خود باشد یعنی عمه خاله دایی عمو و بچه هایشان آیا ایرادی دارد ؟ اگر برای خنداندن جمع چند لباس مسخره بپوشد و برقصد و همه را بخنداند آیا ایرادی دارد ؟ آیا در عروسی که طرف داماد و عروس در یک جا باشند و دخترهایش با لباس های خوب باشند و موهایشان معلوم نباشد چی ؟ این سوالات را برای دختران نیز جواب دهید ؟ اگر در جشن عروسی به اندازه عرض 4 انگشت موی دختری معلوم باشد چه حکمی دارد ؟ اگر گناه است یک دلیل بیارید که من بتوانم به او بفهمانم که کار او درست نیست . 2) حجاب برای دختر تا چه حد تعریف شده است ؟ من مقلد آیه الله خامنه ای هستم ممنون یا علی

پرسش: حجاب شرح 1) آيا رقص کردن براي يک مرد گناه است ؟ اگر در ميان خانواده خود باشد ،يعني عمه، خاله ،دايي، عمو و بچه هاي شان آيا ايرادي دارد ؟ اگر براي خنداندن جمع چند لباس مسخره بپوشد و برقصد و همه را بخنداند، آيا ايرادي دارد ؟ آيا در عروسي که طرف داماد و عروس در يک جا باشند و دخترهايش با لباس هاي خوب باشند و موهاي شان معلوم نباشد چي ؟ اين سوالات را براي دختران نيز جواب دهيد ؟ اگر در جشن عروسي به اندازه عرض 4 انگشت موي دختري معلوم باشد، چه حکمي دارد ؟ اگر گناه است، يک دليل بياريد که من بتوانم به او بفهمانم که کار او درست نيست .
2) حجاب براي دختر تا چه حد تعريف شده است ؟
من مقلد آيه الله خامنه اي هستم.
پاسخ: پرسشگر گرامي با سلام و سپاس از ارتباطتان با اين مرکز
به نظر آيت الله خامنه اي رقص اگر همراه با حرام ديگري نباشد ،حرام نيست. بنابراين رقص براي يک مرد گناه نيست. اگر در ميان خانواده خود باشد ،يعني عمه ،خاله ،دايي و عمو ايرادي ندارد . نيز اگر براي خنداندن جمع چند لباس مسخره بپوشد و برقصد و همه را بخنداند، ايرادي ندارد. بلي اگر بر اثر رقص مرد،کسي(فاميل يا غير فامل) شهوتش تحريک شود، يا رقص او همراه با موسيقي حرام باشد ،جايز نيست. (1)
بودن خانواده هاي عروس و داماد در يک جا با حفظ حجاب اشکال ندارد.
اگر در جشن عروسي و درپيش نامحرم موي دختر پيدا باشد، گرچه به اندازه عرض 4 انگشت اشکال دارد . اگر عمدا نپوشاند، گناه دارد. دليلش اين است قرآن حجاب را برخانم ها واجب کرده است. مرجع تقليد همان دختر خانم در رساله در احکام نگاه نوشته که خانم ها بايد تمام موي سر خود را بپوشانند. به او بگوييد به رساله مرجع تقليد خود در احکام نگاه مراجعه نمايد.
قرآن در آيه 31 سوره نورمي فرمايد:
وَ قُلْ لِلْمُؤْمِناتِ يَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصارِهِنَّ وَ يَحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ وَ لا يُبْدِينَ زِينَتَهُنَّ إِلَّا ما ظَهَرَ مِنْها وَ لْيَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلى‏ جُيُوبِهِنَّ ؛
به زنان با ايمان بگو چشم‏هاى خود را (از نگاه هوس‏آلود) فرو گيرند، دامان خويش را حفظ كنند و زينت خود را- جز آن مقدار كه نمايان است-(صورت و دست ها تا مچ) آشكار ننمايند، (اطراف) روسرى‏هاى خود را بر سينه خود افكنند (تا گردن و سينه با آن پوشانده شود).

پي نوشت ها:
1.آيت الله خامنه اي ،استفتاآت، س1166- 1170.
ص 89 ،س 4