از سوی گروه علمی کلام مرکز ملی پاسخگویی برگزار شد:
در این نشست علمی آسیب شناسی مدعیان ظهرو با تکیه بر جریان یمانی با محوریت پاسخگویی به سوالات در این زمینه مطرح شد.

به گزارش روابط عمومی مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی، حجت الاسلام والمسلمین محمد شهبازیان در این نشست با معرفی دقیق خاستگاه این جریان، به بررسی اهداف و نوع مقابله با این جریان انحرافی پرداخت.

پژوهشگر مباحث مهدویت در ابتدا با معرفی جریان احمد اسماعیل که خود را احمدالحسن می‌نامند، گفت: این گروه از سال 1382 کار تبلیغ خود را آغاز کرده و ادعا دارند احمداسماعیل فرزند پنجم امام زمان است که در حال حاضر به عنوان یمانی نقش تبلیغ برای حضرت دارد و بعد از وفات ایشان به عنوان اولین مهدی از دوازده مهدی جانشین حضرت خواهد شد.

استاد حوزه علمیه افزود: این جریان منکر رجعت بوده و معتقدند رسول خدا 24 وصی دارد و مستند آن نیز روایات مختلفی هستند که بیشتر آن ها شاذ بوده و علاوه بر ضعف سند با روایات دیگر در تضاد هستند که از جمله این روایات می توان به این موارد اشاره کرد: «يَا عَلِيُّ إِنَّهُ سَيَكُونُ بَعْدِي اثْنَا عَشَرَ إِمَاماً وَ مِنْ بَعْدِهِمْ اثْنَا عَشَرَ مَهْدِيّاً»، «المهدی مَولدُهُ بِالمُدَینَه»، و «اُفكّر فی‌ مولود یكون من ظهر الحادی عشر من ولدی».

وی گفت: احمد برای تطبیق خود بر روایات از سه موضع بهره می گیرد: بشارت توسط معصومین در خواب، ادعای مرگ سریع مدعی دروغینی که از حدیث وصایت استفاده کند و مناظره امام رضا(ع) با جاثلیق.

در انتهای نشست، کارشناسان پاسخگو سؤال های خود را در مورد نوع مواجهه و نوع شناسی پاسخ ها به این جریان انحرافی مطرح کردند.

شایان ذکر است نشست‏های علمی در بخش‏ پشتیبانی علمی مرکز در گروه های قرآن و حدیث، احکام، اخلاق، مشاوره، کلام و تاریخ، با رویکرد پاسخگویی به طور پیوسته با حضور اساتید مبرز برگزار می‏شود.