پاسور بازی

از نظر آیت الله خامنه ای و بعضی از علما حرام است؟ در صورتی که گاهی همین بازی با پاسور جلوی انجام بسیاری از گناهان را گرفته

پرسشگر گرامي با سلام و سپاس از ارتباط تان با اين مرکز
مبناي حرمت انواع بازي ها دو چيز است:
1- ابزار قمار بودن،
2- برد و باخت.
در صورت اوّل اگر ثابت شود که وسيله بازي، جزء وسايل قمار است، يعني از اوّل كه اين وسيله ايجاد شده، براي قمار بوده و الآن نيز به عنوان وسيله قمار شناخته مي شود، بازي با آن حرام است، چه برد و باخت باشد و چه نباشد. علت اين حكم رواياتي است كه در اين موارد ذكر شده است.
در صورت دوم ممکن است وسيله قمار نباشد، اما شرط برد و باخت و سود و زيان مالي شود، در اين صورت هم حرام است، مثلاً بازي فوتبال يا بازي هاي كامپيوتري، با شرط برد و باخت، قمار و حرام محسوب مي شوند. چون کسب و پول در آوردن از راه غير مشروع است و مفاسد زيادي دارد.
بنابراين اگر پاسور اكنون وسيله قمار شمرده شود، بازي با آن در هر صورت مطلقا حرام است. (1)
اگر پاسور روزي واقعا از آلت قمار بودن بيفتد و عرفاً آلت قمار محسوب نشود و مکلف اين را احراز کند ،بازي با آن بدون برد و باخت اشکال ندارد.(2)
در احكام ديني ما بايد تابع حكم خدا و پيامبر باشيم. اينكه چيزي آلت و ابزار قمار باشد، ممكن است نوعي ترويج قمار و مانند آن باشد و به اين دليل يا دلايل ديگر بازي با آن حرام شده است. امروزه با پيشرفت هاي بسيار زياد، انوع و اقسام بازي ها وجود دارد، چه ضرورتي است كه بايد قمار بازي، يا چيزي كه ابزار قمار است، استفاده شود؟
اما اينكه اين بازي موجب جلوگيري از كار حرام مي شود، پس بايد بگوييم اشكال ندارد، سخن درستي نيست.
با فرض حرام بودن بازي با پاسور، خودش نيز حرام است . جلوگيري كردن آن از حرام ديگر، موجب حلال شدن نمي شود. اين مثل آن است كه بگوييد، اگر من غيبت كنم، به دنبال فلان كار حرام نمي روم، پس غيبت كردن در اين صورت اشكال ندارد.
اين سخن غير منطقي است.
پي نوشت ها:
1. آيت ا.. . خامنه اي، ‌استفتائات، ‌ص 246، ‌سؤال 1120.
2. همان، سؤال1115-1121.سوال حضوري از دفتر معظم له.