سودپول گرفتن

با سلام احتراما مي خواستم بدونم دادن پول به كسي و دريافت 2% سود ماهيانه مشكل شرعي دارد يا خير؟ و اگر دارد به چه دليل و اگر ندارد به چه دليل ؟ كلا در مورد سود پول مي خواستم بونم با تشكر از سايت و راهنمايي شما پيشاپيش از بذل عنايت شما سپاسگزارم

پاسخ: پرسشگر گرامي با سلام و سپاس از ارتباطتان با اين مرکز :
دادن پول به کسي و دريافت 2% سود ماهيانه ربا است و ربا حرام است ( 1 ) شما مي توانيد براي رسيدن به سود شرعي حلال از عقود اسلامي بهره مند شويد از عقود اسلامي عقد مضاربه است و مضاربه آن است كه فرد يا افرادى سرمايه گذارى كنند . فرد يا افراد ديگرى با آن سرمايه كار كنند . درآمد آن را مطابق قراردادى ميان خود تقسيم كنند . هر كدام سهمى از آن را ببرند. ( 2 ). مي توانند درتعهدنامه و قرارداد قيد كنند كه علي الحساب ماهانه مبلغي را به صاحب پول بپردازد.
بنابراين هر كس بخواهد از پولش استفاده ببرد و نمي خواهد به كسي قرض الحسنه بدهد، بايد قرارداد مشخّص و معيّن ، چه با بانك و چه با غير بانك ببندد. بنا بر اين سودي که از طريق عقد مضاربه شرعي دريافت مي کنيد, اشکال ندارد .
فلسفه تحريم ربا :
آيات و رواياتي که دلالت بر حرمت ربا مي کند از اين قرار است .
اما آيات:
آيات متعددي در خصوص حرمت ربا وجود دارد. در برخي از آيات از ربا خواري به عنوان جنگ با خدا و پيامبر(ص) ياد شده است،(3) همانند سازي، بزرگي گناه را مي رساند، زيرا رباخواري سلامت جامعه را به خطر مي اندازد و توان اقتصادي كشور را در هم مي كوبد. از سوي ديگر رباخواري فرصت انديشه و عمل را از كارگر مي گيرد. او پيوسته در انديشه است كه هرچه زودتر، سود كلان رباخوار را فراهم سازد، تا برايش دردسر فراهم نسازد.(4) همچنين ربا نقش بنيادي در جلوگيري از قرض‌الحسنه كه سنت بسيار ارزشمندي است، دارد. بر همين اساس در آموزه هاي ديني از آن نهي شده است. در قرآن آمده است:‌"اي گروندگان به خدا، از خشم و عذاب خدا بپرهيزيد و از آنچه از ربا در دست شما مانده، بگذاريد و بگذريد، اگر ايمان آورده ايد. پس اگر باز نايستيد از ربا خواري، پس به جنگ خدا و رسول او برخاسته‌ايد...".(5) در آيه اي ديگر آمده است: "اي كساني كه ايمان آورده ايد ربا را چندين برابر سود و بهرة آسان ننگريد و مانند يك خوراك گوارا بر خود روا نداريد ... از خدا پروا داريد. باشد تا رستگار شويد. از آتشي بپرهيزيد كه تنها براي كافران آماده شده است".(6)
از اين آيه استفاده مي شود كه ربا خوار در نهايت در كاروان كافران، رهسپار دوزخ و درجايگاه ويژه جايگزين خواهد گرديد.(7)
اما روايات :
بر حرمت ربا در روايات تأكيد شده،(8) و از گناهان بسيار سنگيني به شمار آمده است، تا آن جا كه يك درهم به دست آمده از ربا، در حرام بودن مانند هفتاد بار زنا با محارم دانسته شده است. امام صادق(ع) فرمود: "درهم رباً - عندا الله أشدّ من سبعين زنية كلّها بذات محرم".(9) پيامبر فرمود: "كسي كه ربا خواري نمايد، خداوند شكم او را از آتش جهنم به اندازه اي كه ربا خورده است، پر نمايد".(10) امام صادق(ع) يكي از پيامدهاي ربا را هلاكت و تباهي جامعه دانسته فرمود: "إذا أراد الله بقومٍ هلاكاً ظهر فيهم الرّبا؛(11) موقعي مردم يك جامعه رو به تباهي مي روند كه ربا ميان آنان رواج پيدا كند". اگر نياز بيشتري احساس مي کنيد در نامه بعدي تذکر دهيد تا اطلاعات بيشتري تقديم گردد .
پي نوشت :
1 . توضيح المسائل با حاشيه امام خميني ( ره ) ، ج‏2، ص: 281؛ س 1621.
2 . همان ، ص: 922 ، مسأله 24 .
3. بقره (2) آيه 278 و 279.
4. مجلة فقه، شمارة 25 و 26، ص 127؛ محمد حسين ابراهيمي، ربا و قرض در اسلام، ص 151 به بعد .
5 . بقره، آيه 278.
6. آل عمران (3) آيه 130 - 132.
7 . مجله فقه، شمارة 25 و 26، ص 131.
8 . وسائل الشيعه، ج 18، ص 177 و 122 و 123.
9 . همان، ص 117.
10 . وسائل الشيعه، ج 18، ص 123.
11. تحريرالوسيله، ج 1، ص 536 .