حکم دانلود ها

سلام برخی از سایتها از جمله سایتهای ایرانی مثل تبیان و راسخون و ... اقدام به قرار دادن کتابهایی برای دانلود می کنند که نسخه های چاپی و الکترونیکی آنها دارای حق تالیف یا همان کپی رایت است . آیا دانلود این کتابها اشکال ندارد ؟ لطفا شرایط آن را به صورت کامل تبیین بفرمایید . با تشکر

با سلام و آرزوي قبولي طاعات و عبادات شما در اين ماه عزيز؛ و تشكر به خاطر ارتباطتان با اين مركز؛
دانلود و كپي اين كتابها در صورتي كه اين سايتها( با توجه به اينکه در راستاي دين و دينداري اقدام مي کنند و مراعات مسايل شرعي را مي کنند ) براي دانلود كردن و كپي كردن در سايت گذاشته اند اشكالي ندارد. در واقع با اين کار اجازه دانلود کردن و کپي کردن را داده اند تا ديگران استفاده کنند. ولي اگر اجازه دانلود و کپي نداده باشند جايز نيست .
آيت الله مکارم شيرازي: حق امتياز محترم است . بدون اجازه صاحب امتياز تکثير سي دي جايز نيست. بعد از تکثير هم خريد آن جايز نيست. اگر با علم به حرمت شکست و فروخت ،پول آن را بايد به صاحب سي دي بدهد . اگر نمي شناسد، به حاکم شرع مراجعه نمايد. اگر حرمت را نمي دانست ،پولي که گرفته، اشکال ندارد، ولي بعدا نبايد بفروشد اما اگر نرم افزار مربوط به کشور آمريکا و اسرائيل باشد، احترام ندارد و تکثير و استفاده از آن جايز است.(1)

پي نوشت ها:
1. آيت الله مکارم ،استفتاآت ،ج3،س1547و1548. و سوال حضوري از دفتر ايشان. و استفتاي کتبي در مورد نرم افزارهاي امريکائي و اسرائيلي.

پرسشگر گرامي با سلام و سپاس از ارتباطتان با اين مرکز
به نظر آيت الله تبريزي ، کپي و دانلود اشکال ندارد.(1)
پي نوشت:
1. آيت الله تبريزي، صراط النجاه، ج 5، س 706.