۱۳۸۹/۰۴/۰۸ ۱۹:۲۴ شناسه مطلب: 13443
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله و سلّم : روز قيامت مركّب عالمان و خون شهيدان با هم وزن مىشوند و مركّب عالمان بر خون شهيدان مىچربد . تفسير الدرّ المنثور : 3 / 423 منتخب ميزان الحكمة : 396
پرسش 1:
تبعيت از ولي فقيه به چه معناست؟آيايک مرجع تقليدبايددرموردتعيين روزعيدفطرازولي فقيه تبعيت کند؟
پاسخ:
با سلام و آرزوي قبولي اعمال.
معناي تبعيت ازولي فقيه پيروي از دستور هاي او در حکومت واداره امور جامعه است .تبعيت از اين قبيل حکم ها ودستور هاي او برهمه حتي بر مراجع ديگر لازم است. اما پيروي از نظريات فقهي ولي فقيه درمسائل شرعي مانند مسائل نماز وروزه برمراجع ديگر وکساني که مقلد ولي فقيه نباشند ،لازم نيست.
ازآيت الله مکارم سوال شده:
آيا نظر ولي فقه درمسائل شرعي برنظر ساير فقها ترجيح دارد؟ دراين صورت تکليف مقلد چيست؟
ج : درمسائل مربوط به حکومت ازنظر ولي فقيه ودرمسائل ديگر ازنظر مرجع تقليد پيروي مي شود.(1) همچنين ايشان فرموده اند: پيروي ازاحکام حکومتي ولي فقيه برهمه لازم است(2)
اما درتعيين روز عيد فطر اولاًاصلاًاين مسئله يك حكم شرعي نيست، بلكه اثبات يك موضوع براي حكم شرعي است. برخي از مراجع حكم حاكم را يكي از راه هاي اثبات اول ماه (رويت هلال) دانسته اند و برخي چنين حكمي ندارند . طبق نظر دسته اول مراجع ، اگر ولي فقيه به ديده شدن ماه حکم نکند بلکه فقط بگويد برمن ثابت شده که ماه ديده شده ، پيروي از او لازم نيست، بلکه هرکس از گفته ولي فقيه يقين يا اطمينان به اول ماه پيداکند ،تبعيت مي کند.هرکس يقين يا اطمينان پيدا نکند، تبعيت نمي کند. اما اگر ولي فقيه حکم به اول ماه کند ،بعضي از مراجع مانند امام خميني وآيت الله مکارم مي فرمايند پيروي از او برهمه لازم است، مگر کسي که يقين به اشتباه او دارد. اما كساني كه حكم حاكم را دليل بر اثبات رويت هلال نمي دانند ، چنين حكمي ندارند.
پي نوشت ها:
1. آيت الله مکارم، استفئاآت ،ج3 ،ص19،سوال 19.
2.آيت الله مکارم ،انوار الفقاهه ،ج1،ص474
لطفا هرگاه سوال شرعي مي پرسيد ،نام مرجع تقليد خود را ذکر کنيد تا بر اساس نظر مرجع شما پاسخ بدهيم