بخشیدن مدت عقد موقت

اگر پسرو دختری به قصد ازدواج و برای رعایت مسایل شرعی بین خودشان صیغه موقت به مدت یک هفته بخوانند ( بدون ذکر متعه) ولی مقدمات ازدواجشان زودتر از یک هفته فراهم شود اما عاقد چون از صیغه موقت اطلاعی نداشته و کسی هم به او نگفته قبل از باطل کردن صیغه موقت ،عقددائم را جاری نماید و این زن و شوهر که بسیار مقید به مسایل شرعی می باشند بعد از سالها متوجه این مسئله بشوند ،چه حکمی برآنها مترتب می باشد؟ درضمن توضیح اینکه در آن زمان ( زمان ازدواج) مرجع تقلید زوج آقای بهجت و هم اکنون آقای مکارم می باشد

با سلام و آرزوي قبولي طاعات و عبادات شما در اين ماه عزيز؛ و تشكر به خاطر ارتباطتان با اين مركز؛
در صورتي که عقد موقت را با شرايطش اجرا کرده باشند و در هنگام خواندن عقد دايم مرد مدت باقي مانده را بخشيده باشد، به اين صورت که گفته باشد ديگر در اين مدت باقي مانده همسر موقت من نيستي و بعد عقد را خوانده باشند ،عقد دايم صحيح است اما اگر مدت را نبخشيده باشد ،عقد دايم باطل است و بايد دوباره عقد را بخوانند.(1)
به علت اينکه مسئله را نمي دانستند گناهي نکرده اند. بچه آن ها حلال زاده است .لازم نيست که اين مسئله را به کسي بگويند. اگر خودشان مي توانند صيغه عقد دايم را بخوانند و اگر نمي توانند، به عاقدي بگويند که اين کار را انجام بدهد.
پي نوشت :
1.سوال تلفني از دفتر(7743271-0251) آيه الله بهجت .
سوال تلفني از دفتر (7746666-0251) آيه الله خامنه اي.
سوال تلفني از دفتر(7840001-0251) آيه الله مکارم .