گرفتن کارت اهداء عضو

با سلام وخسته نباشید من 3تا سوال داشتم از خدمتتون 1-پوشیدن جوراب نازک باکفش رو باز که کف پا دیده نمی شودبا شلوار حرام است یا نه؟ 2-اگر در نماز در موقع سجده جوراب نپوشیم وکف پا دیده شود(بدون حضور نامحرم)نماز باطل است یانه؟ 3-اگر شخصی قبل از مرگ کارت اهدا عضو بگیرد آیا بعد از مرگ چون بعضی از اعضا های بدنش نیست بدنش در آن دنیا عذاب می کشد؟

پرسش 1:
پوشيدن جوراب نازک باکفش رو باز که کف پا ديده نمي شودبا شلوار حرام است يا نه؟

پاسخ:
پرسشگر گرامي با سلام و سپاس از ارتباطتان با اين مرکز
اگر روي پاي خانم در برابر ديد نامحرم باشد، جايز نيست.
براي خانم ها واجب است که مچ پا به پايين را نيز از نامحرم بپوشانند و فرق بين روي پا يا کف پا نمي باشد.(1)
بنابر اين اگر کسي با جوراب نازک و بدن نما و با کفش رو باز در برابر نامحرم قرار بگيرد و قسمتي از پاهاي او پيدا باشد جايز نيست.
پي نوشت:
1. امام خميني، استفتائات، ج3، احکام حجاب، سؤال 21.( در اين مسأله نظر رهبري مطابق با فتواي امام مي باشد).

پرسش 2:
اگر در نماز در موقع سجده جوراب نپوشيم وکف پا ديده شود(بدون حضور نامحرم)نماز باطل است يانه؟

پاسخ:
در صورتي که نا محرم حضور نداشته باشد پوشاندن مچ پا به پائين در نماز واجب نيست و فرق بين کف پا و پشت پا نمي باشد و اگر مچ به بالا پوشانده باشد و از مچ به پائين ديده شود و نامحرم نباشد نماز صحيح است.(1)
پي نوشت:
1. امام خميني، توضيح المسائل، مسأله 789 ( در اين مسأله نظر رهبري مطابق با فتواي امام مي باشد).

پرسش 3:
اگر شخصي قبل از مرگ کارت اهدا عضو بگيرد آيا بعد از مرگ چون بعضي از اعضا هاي بدنش نيست بدنش در آن دنيا عذاب مي کشد؟

پاسخ:
زندگي انسان در جهان ديگر ، چه در برزخ و چه در قيامت در بدن خاصي است كه متناسب با همان عالم براي ما ايجاد مي شود و معلوم نيست كه خود همين بدن دنيايي در قيامت دوباره ايجاد شود و قالب روح ما قرار بگيرد ، بلكه بر اساس نظر برخي از علما در قيامت بدني مشابه همين بدن دنيايي براي ما شكل مي گيرد نه خود همين بدن مادي كه ديگر نابود شده است .
اگر قرار باشد انسا ن بخاطر نداشتن اعضاء بدن در عالم ديگر زجر بكشد لازم است كه بهترين بندگان خدا مانند شهدا و جانبازان كه اعضاء بدن خود را در راه خدا داده اند يا افراد ناقص الخلقه كه به شكل مادرزادي از داشتن برخي اعضاء بدن محروم بودند در قيامت زجر و عذاب ببينند در حالي كه اين امر اصلا قابل قبول نيست .
در نتيجه اهداء اعضاء يا از دست دادن برخي اعضاء بدن در تصادفات يا حوادث ديگر و يا امور ديگر ارتباط مستقيمي با وضعيت انسان درعالم آخرت ندارد ، لااقل دليلي در اين باره به دست ما نرسيده است ؛ البته در نفس عمل اهداء عضو و قبول اين امر نظر فقها و مراجع مهم است و همه اين مباحث در صورتي است كه از نظر مرجع ما اين عمل به خودي خود جائز و حلال باشد.