تقلید برخی از مسائل از مرجع دیگر

با سلام آیا می توان در مسائلی که مراجع اختلاف نظر دارد از مراجع دیگر تقلید کرد (تمام مرجع)

پرسشگر گرامي با سلام و سپاس از ارتباطتان با اين مرکز
اگر مکلف مرجع تقليدش را اعلم از بقيه مراجع تشخيص دهد، بايد در تمام مسائل از مرجع خودش تقليد کند. نمي تواند به مرجع ديگر مراجعه کند مگر در مواردي که مرجعش احتياط واجب کرده باشد. دراين موارد مي تواند به مرجع ديگر(تنها در همان مسئله) عدول نمايد. همچنين اگر مرجعي را در يك باب فقهي اعلم بداند و مرجع ديگر را در باب ديگر اعلم بداند، بايد در هر باب به آن مرجع خاص مراجعه نمايد. اما اگر مرجع تقليدش را اعلم نداند ، بلکه مساوي با مراجع ديگر بداند، مسئله اختلافي است. نظر مراجع چنين است:
امام خميني: تبعيض درتقليد جايز است .عدول ازمساوي به مساوي نيز جايز است.(1)
آيت الله مکارم :تبعيض در تقليد جايز است.عدول ازمساوي به مساوي بنا براحتياط واجب جايز نيست مگر درمسائلي که هنوز عمل نکرده است(3)
آيت الله صافي: تبعيض درتقليد جايز است .عدول ازمساوي به مساوي درمسائلي که ياد گرفته بنا برا حتياط جايز نيست.(4)
آيت الله نوري : تبعيض درتقليد جايز است .عدول از مساوي به مساوي درمسائلي که عمل نکرده جايز است .درآن که عمل کرده، جايز نيست.(5)
آيت الله تبريزي: درجايي که عمل واحد به فتواي هردو يا هرسه باتبعيض در تقليد باطل مي شود، تبعيض جايز نيست.درغير اين مورد تبعيض در تقليد مانعي ندارد.عدودل از مساوي به مساوي در مسائلي که ياد گرفته جايز نيست .در مسائلي که ياد نگرفته جايز است.(6)
آيت الله بهجت: تبعيض درتقليد جايز است .عدول از مساوي به مساوي جايز است.(7)
آيت الله فاضل :تبعيض درتقليد درصورتي که اعلميت يکي از آن ها ثابت يا محتمل نباشد جايز است .عدول از مساوي به مساوي جايز است.(8)
آيت الله گلپايگاني: تبعيض درتقليد جايز است(ابتداءٌ نه استمراراٌ) . در مسائلي که مقلد ياد نگرفته، عدول به مساوي جايز است .در مسائلي که ياد گرفته، خلاف احتياط است.(9)
آيت الله زنجاني : تبعيض درتقليد جايز نيست مگر آن که مجتهدي در بابي اعلم باشد و مجتهد ديگر در باب ديگر. دراين صورت از هر مجتهدي در بابي که اعلم است، بايد تقليد کرد.(10)
آيت الله صادق حسيني شيرازي: تبعيض درتقليد جايز است، ولي عدول از مساوي به مساوي بنابراحتياط جايز نيست.(11)
آيت الله وحيد: تبعيض درتقليد جايز نيست.(12)
آيت الله خامنه اي: تبعيض درتقليد جايز است.(13) اما عدول از مساوي به مساوي بنابر احتياط واجب جايز نيست(آيت الله خامنه اي ،استفتائات ،سؤال 31)
آيت الله منتظري: تبعيض درتقليد جايز است .عدول از مساوي به مساوي اشکال دارد.(14)
آيت الله صانعي: تبعيض درتقليد جايز است .عدول از مساوي به مساوي درمسائلي که عمل کرده بنا براحتياط جايز نيست.(15)
پي‌نوشت‌ها:
1. امام خمينى، تحريرالوسيله، ج 1، ص 6، مسئله 4 و 8.
3.آيت الله مکارم، توضيح المسائل ،مسئله 19و 16.
4.آيت الله صافي، هدايت العباد ،ج1 ،مسئله 10 و 4 ا؛جامع الاحکام ،ج1 ،سوال 13 و 18.
5.آيت الله نوري :مجموعه استفتا آت، ج2 ،سوال 11(تبعيض)و12(عدول).
6. آيت الله تبريزي ،استفتاات، ص13 ،سوال 24و32 و سوال11.
7.آيت الله بهجت، توضيح المسائل، مسئله 5و6
8.آيت الله فاضل ،استفتاآت ،ج1 ،سوال 11و توضيح المسائل، مسئله 13.
9.آيت الله گلپايگاني ،مجمع المسائل، ج1 ،سوال 3و4 و 18 ز تقليد.
10 . آيت الله زنجانى، توضيح المسائل، مسئله 8.
11. آيت الله صادق حسيني شيرازي، توضيح المسائل ،مسئله11.
12. آيت الله وحيد ،سوال تلفني ازدفتر.
13 آيت الله خامنه اي ، استفتا آت ،سوال 18.
14. آيت الله منتظري ،سوال تلفني ازدفتر.
15.آيت الله صانعي، مجمع المسائل ،ج1 ،سوال31و 40.