حکم شطرنج

1-آیا با لباسی که به آن ادکولون زده شده میشود نماز خواند؟(در واقع آیا ادکولون جزو نجاسات میباشد در صورتی که ما محتویات آن را نمیدانیم ولی غالب ادکولون ها الکل دارند) 2- حکم بازی شطرنج چیست ؟( در صورتی که برای برنده هیچ جایزه یا پولی در نظر گرفته نشود)و در مورد کسانی که شطرنج را به عنوان یک ورزش دنبال میکنند چگونه است ؟ 3- آیا الکل طبی نجس است؟

پرسش 1:
ادکلن 2- شطرنج 3- الکل طبي شرح : 1-آيا با لباسي که به آن ادکلن زده شده مي شود نماز خواند؟(در واقع آيا ادکلن جزو نجاسات مي باشد در صورتي که ما محتويات آن را نمي دانيم ولي غالب ادکلن ها الکل دارند) 2

پاسخ:
پرسشگر محترم با سلام و تشکر از ارتباط تان با اين مرکز؛
نماز با لباسي که به آن ادکلن زده شده اشکال ندارد. الکل چه طبي و چه صنعتي پاک است.(1)
پي نوشت:
1. آيت الله سيستاني، توضيح المسائل ،م109.

پرسش 2:
- حکم بازي شطرنج چيست ؟( در صورتي که براي برنده هيچ جايزه يا پولي در نظر گرفته نشود)و در مورد کساني که شطرنج را به عنوان يک ورزش دنبال مي کنند چگونه است ؟

پاسخ:
بازى با شطرنج جايز نيست. بلى اگر احراز شود در هيچ كجا بازى با برد و باخت مالى با آن معمولا انجام نمى شود، بازى با آن جايز خواهد بود، ولى ظاهرا اين فرض محقق نيست .(1)
پي نوشت:
1. سايت آيت الله سيستاني ،بخش فارسي ،قسمت سوال ها و جواب ها ،حرف (ش) ماده شطرنج ،سوال 1.
پرسش 3:
3- آيا الکل طبي نجس است؟
پاسخ:
الکل ،چه صنعتي چه طبي پاک است.(1)
پي نوشت:
1.آيت الله سيستاني،توضيح المسائل،م 109

به نام خدا با سلام خدمت شما چند سوال داشتم از خدمتتون اول اینکه بازی با شطرنج و پاسور و منچ و دبرنا و تخته نرد چه حکمی دارد؟ دوم اینکه اگر در روزه ی مستحبی و یا روزه ی غذا اشتباها بخوریم و یا کاری کنیم که روزه را باطل می کند سهوا البته چه حکمی دارد؟ سوم این مطلب که در احکام روزه آمده که جماع روزه را باطل می کند و مثل اینکه تا ختنه گاه باید وارد شود تا حکم معنی پیدا کند اولا اگر تا ختنه گاه وارد نشود آیا باطل است ثانیا جسارتا این سوال رو می پرسم که در احکام طهارت آمده است که با انگشت بزرگ دست چپ باید محل خروج مدفوع را شست آیا وارد شدن انگشت اشکالی دارد برای تخلیه بهتر و آیا باعث باطل شدن روزه می شود؟ با تشکر

پرسش 1:

بازي با شطرنج و پاسور و منچ و دبرنا و تخته نرد چه حکمي دارد؟
پاسخ:
پرسشگر گرامي با سلام و سپاس از ارتباطتان با اين مرکز
پاسور يا شطرنج و امثال اين ها که در گذشته آلات قمار بوده اند، اگر الآن هم عرفا آلات قمار حساب شوند ، بازي با آن ها مطلقا حرام است ، هرچند بدون برد و باخت باشد. اما اگر الآن عرفا آلت قمار حساب نشود، بازي با آن بدون شرط بندي اشکالي ندارد، ولي بازي کردن با شرط بندي و برد و باخت حرام است.
بازى با هر چيزى كه مكلّف تشخيص دهد از آلات قمار است و يا در آن شرط بندى شود، به هيچ وجه، جائز نيست.(1) بازى با هر وسيله‏اى كه جزء آلات قمار به حساب نيايد، بدون شرط بندى، اشكال ندارد.
پي نوشت:
1. آيت الله خامنه اي، استفاتاءات، سؤال 1121.

پرسش 2:

اگر در روزه مستحبي و يا روزه غذا اشتباها بخوريم و يا کاري کنيم که روزه را باطل مي کند سهوا چه حکمي دارد؟

پاسخ:
خوردن و آشاميدن از روي سهو و فراموشي روزه را باطل نمي‏كند،(1) چه روزه واجب مانند ماه مبارك رمضان باشد و چه روزه مستحبي.چه روزه قضا .فتواي ايت الله خامنه اي هم در اين مساله مانند فتواي امام است .
پي‏نوشت‏:
1 . توضيح‏المسائل، مسئله 1575.

پرسش 3:

اين مطلب که در احکام روزه آمده که جماع روزه را باطل مي کند و مثل اينکه تا ختنه گاه بايد وارد شود تا حکم معني پيدا کند، اولا اگر تا ختنه گاه وارد نشود، آيا باطل است، ثانيا در احکام طهارت آمده است که با انگشت بزرگ دست چپ بايد محل خروج مدفوع را شست .آيا وارد شدن انگشت اشکالي دارد براي تخليه بهتر و آيا باعث باطل شدن روزه مي شود؟
پاسخ:
جماع روزه را باطل مى‏كند ، اگر چه فقط به مقدار ختنه‏گاه داخل شود و منى هم بيرون نيايد . ليکن اگر كمتر از مقدار ختنه‏گاه داخل شود و منى هم بيرون نيايد، روزه باطل نمى‏شود . ( 1 )
اين که فرموده ايد : در احکام طهارت آمده است که با انگشت بزرگ دست چپ بايد محل خروج مدفوع را شست، جائي نيافتيم ليکن تطهير کردن با دست راست ، مکروه است . ( 2 ) وارد شدن انگشت باعث باطل شدن روزه نمي شود .
پي نوشت ها:
1 . توضيح المسائل مراجع ، ج 1 ، ص 930 ، م 1585 ـ 1584 .
2 . همان ، ص 72 ، م 79 .