با سلام و خسته نباشید و تشکر بابات پاسخگویی هایی که تا کنون دریافت داشته ام
حدود یک سال پیش زنلور های عسل توی حمام خانه ی ما جایی نزدیک به دوش لانه کردن و در حال ساخت کندو بودن که به علت ترس ما از زنبور برادرم با پیف پاف به جونشون افتاد و از بین بردشون
با توجه به اینکه عجیب دچار مشکلات مالی هستیم و به هر دری که می زنیم بسته است و گره های خجیب و عریبی توی کارمون می افته که واقعا خسته مون کرده و در توصیف اس نمی دونم چه مثالی باید بزنم و از کجاش بگمو اینکه با توجه به اینکه پدرم کارمند هستند و مال حرامی تقربا در خانه نمی آید اما هجیب پولمان حرام می شود با ضررهای بی خوود

مادرم از خانم شنیدن که زنبور عسل برکته و نبایداز خونه بیرونش کرد و توی هرخونه ای که دیدن متوجه برکت شدن فکر می کنن علت همه ی مشکلات هم برمی گردد به خراب کردن کندوی عسل
می خواستن توصیه ای جهت گشایش مشکللات شدیدمان که واقعا سلامتی پدرم رو تحت تاثیر قرار داده و همه ی اعضای خانواده زیر فشار عصبی هستند داشته باشید و هم اینکه کفارهی گناه خراب کردن کندو را بفرمائید
ممنونم

با سلام و آرزوی قبولی طاعات و عبادات شما و سپاس از ارتباط تان با مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
اگر چه آزار و اذيت حيوانات و حشرات بدون علت آثار و تبعات نا مطلوبي و ناخوشايندي درسرنوشت و زندگي انسان مي گذارد، ليكن اولا – با توجه به طبيعت زنبور عسل، بسيار بعيد است كه زنبور عسل در حمام و نزديك دوش لانه كنند. آن ها زنبور بودند، اما نه زنبور عسل. ثانيا- هر حيوان و جانوري كه موجب آزار و اذيت گردند، دور ساختن آنان از محيط كار يا زندگي و يا كشتن آنان اشكال ندارد. ثالثا- كفاره مخصوصي براي كشتن حيوانات يا تخريب خانه آنان وضع نشده است. اگر بي جهت و بدون ترس از آزار و اذيت آنان، خانه شان مورد تخريب قرار گرفته، با دادن صدقه و استغفار و خدمت و محبت به حيوانات مفيد، آثار منفي و ناخوشايند آن منتفي مي گردد.
اما در مورد گشايش مشكلات و توسعه رزق و روزي: فقر و غناي مردم بي علت نيست. يك سري عوامل با هم جمع مي شوند و در نتيجه سبب توسعه رزق و روزي، و يا باعت تنگدستي و فقر مي گردند. در يك نگاه كلي، مي توان گفت: خداوند براي فقر و تنگدستي ، هم چنين توسعه رزق و روزي دو دسته عوامل قرار داده است. يك دسته عوامل مادي و طبيعي است، مثلا داشتن هدف عالي، همت بلند، پشتكار و تلاش، تدبير و برنامه‌ريزي، ارزيابي و آينده‌ نگري، نظم و انضباط ، موقعيت سنجي، ملاحظه امكانات مادي، توانايي جسماني، استعدادهاي عقلاني و رواني، به كار گيري تخصص و تجارب، اعتماد به نفس، و بالاخره دوري از كسالت و تنگدلي و اظهار عجز و ناتواني(1) از اصول اوليه پيشرفت و توسعه است و دسته ديگر عوامل معنوي است، مثل توبه و استغفار ( قلبي و زباني و عملي )، نيكوكاري، خدمت و محبت به ديگران – به ويژه پدر و مادر و همسر و فرزندان- خوش اخلاقي، خوش همسايگي، پايبندي به نماز اول وقت، نماز شب، تلاوت قرآن، زيارت خانه خدا و قبور معصومين عليهم السلام – به ويژه زيارت قبر اباعبدالله و غير آن.
نكته مهم و قابل توجه اين است كه اولا- هيچ يك از عوامل مادي و معنوي جايگزين ديگري نمي‌شود، ثانيا – ممكن است برخي از عوامل مادي يا معنوي قدرت تأثير گذاريش بيشتر ازبرخي عوامل ديگر باشد.
بنا بر اين، با توجه به اصل عدم جايگزيني عوامل ، و بر اساس آيه شريفه «ليس للإنسان إلاّ ما سعي» (2) هر ميزان از اين اصول و عوامل بهره گرفتيم، به همان اندازه در مسير پيشرفت و توسعه قرار خواهيم گرفت.
در ذيل به برخي از عوامل معنوي اشاره مي شود.
1- توبه و استغفار: بهترين دعا براي خانه دار شدن و پيدا كردن شغل و توسعه رزق و روزي و مانند آن، توبه حقيقي و استغفار قلبي و زباني و عملي است. أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ(ع) فرمود: الِاسْتِغْفَارُ يَزِيدُ فِي الرِّزْقِ(3)
پس كاركردهاي گذشته، اخلاق و طرز رفتار و برخورد خود با ديگران ، و خانواده و پدر و مادر تان را مورد ارزيابي قرار دهيد. ببينيد اگر به كسي ظلم كرديد، حق كسي را پايمال كرديد، به كسي فحش داديد يا توهين كرديد، از كسي غيبت كرديد، و يا پدر و مادر را از خود ناراضي كرديد، و يا نسبت به علماي ديني و يا سادات توهين و بدگويي كرديد، و يا واجبي از واجبات خدا را ترك كرديد، و يا گناه و معصيتي را مرتكب شديد، يا شهادت دروغ داديد، و يا قسم دروغ خورديد، از همه اين ها توبه كنيد ،و با خداي خود عهد ببنديد و تصميم جدي بگيريد كه ديگر گناه نكنيد. زياد استغفار كنيد، با دل و زبان و اخلاق و رفتارتان گذشته ها را جبران كنيد. دل و درون تان را با خدا و خلق خدا صاف و پاك كنيد، تا مورد لطف و محبت خدا قرار گيريد. زيرا بر اساس آيات قرآن و روايات يكي از اموري كه باعث مي شود رزق و روزي انسان – به ويژه مؤمنان - به تدريج كم و كمتر شود، و يا در عين حال كه مال و ثروت دارند، آرامش روحي و رواني نداشته باشند،و احساس امنيت نكنند، گناهان است. و از طرف ديگر قرآن كريم مي فرمايد: توبه حقيقي و استغفار، موجب آمرزش گناهان، سرازير شدن نعمت ها و رحمت الهي از آسمان، و خوب شدن وضعيت مالي و اقتصادي، و صاحب فرزنداني شدن كه مددكار انسان گردند، و رونق پيدا كردن كار و كاسبي و كشاورزي و باغداري و...مي گردد. (4)
2- پايبندي به نماز اول وقت: خواندن نماز هاي واجب در اول وقت (5)، و بعد از سلام نماز، تسبيح فاطمه زهرا سلام الله عليها، و بعد از آن ده مرتبه تسبيحات اربعه، و سه مرتبه خواندن سوره قل هوالله احد و يك مرتبه آيت الكرسي و سه مرتبه صلوات باعث وسعت رزق مي گردد. (6)
1. بعد از نماز صبح و مغرب هفت مرتبه بخوانيد: بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ لَا حَوْلَ وَ لَا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ الْعَلِيِّ الْعَظِيم(7)
2. هر شب قرآن بخوانيد، به خصوص سوره واقعه را هر شب بخوانيد. (8)
3. صله ارحام، صدقه و انفاق به فقرا و ارائه هر نوع خدمات به نيازمندان.(9)
4.خوش اخلاقي، داشتن كرامت نفس، و با زبان خوش‌ و احترام‌آميز با ديگران سخن گفتن(10) .
5. رفق و مدارا و محبت كردن، مخصوصا نيكي و محبت به پدر و مادر.(11)
6. پيوسته با وضو و طهارت بودن. (12)
7. مداومت بر خواندن زيارت عاشورا.(13)
پي‌نوشت‌ها:
1. شيخ كليني، الكافي، دار الكتب الاسلاميه، تهران، ش 1365، ج 5، ص 85.
2. نجم (53) ، آيه 39.
3. علامه مجلسي، بحار الانوار، مؤسسه الوفاء بيروت – لبنان، سال انتشار 1404 ق، ج 90، ص 277.
4. نوح (71)، آيات 10 تا 12.
5. محدث نوري، مستدرك الوسايل، مؤسسه آل البيت، قم 1408 ش ، ج3، ص 148.
6. شيخ عباس قمي، مفاتيح الجنان، تعقيبات مشتركه، و دعا براي وسعت رزق، و شيخ حر عاملي ، وسايل الشيعه 29 جلدي، چاپ مؤسسه آل البيت، قم، سال انتشار 1409،ق، ج 11، ص 396.
7. همان.
8. مستدرك، ج 4، ص 204.
9. شيخ كليني، الكافي، دار الكتب الاسلاميه، تهران، 1365ش، ج 2، ص 121.
10. علامه مجلسي، بحار الانوار، مؤسسه الوفاء بيروت – لبنان، سال انتشار 1404 ق، ج 75 ، ص68.
11. بحار، ج 100، ص 21.
12. مستدرك الوسايل، ج 3، ص 421.
13. مفاتيح الجنان، ‌فضيلت زيارت عاشورا.
موفق باشید.