برای باطل کردن جادو توصیه شده که اگر به اندازه کمتر از یک قطره ادرار را در یک لیوان آب ریختخ و به شخص جادو شده بخورانند جادو باطل میشود آیا با این کار شخصی که این آب را خورده در نمازش اشکال ایجاد نمیشود؟

با سلام و عرض تبریک سال نو و آرزوي سال پرخیر و برکت برای شما و سپاس از ارتباط تان با مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
اين كه متوجه شويم شخص جادو شده يا نه كار مشكلي است، اما اگر هم جادويي باشد راه خنثي كردنش از راه دعا است و اين كاري كه شما بيان كرديد از نظر اسلام حرام است زيرا خوردن شيء نجس حرام است و بايد از آن اجتناب كرد.
آنچه در روايات براي ابطال سحر بيان شده:
1. از امير مؤمنان و امام صادق - عليهما السلام - نقل شده: اين دعا را بنويسيد و همراه خود نگه داريد: «بسم الله و ما شاء الله، بسم الله و لا حول و لا قوّة إلاّ بالله».
2. همچنين آيات 81 و 82 سوره يونس: «قال موسي ما جئتم به السحر إنّ الله سيبطله إنّ الله لا يصلح عمل المفسدين و يحقّ الله الحقّ بكلماته و لو كره المجرمون». بعد از آن، آيات 27 تا 46 سوره نازعات، و بعد از آن، آيات 118 تا 122 سوره اعراف، نوشته شود. (1)
3. جهت محفوظ ماندن از سحر و جادو، شب ها پس از نماز و روزها پيش از نماز هفت مرتبه بخوانيد: «بسم الله و بالله" سنشدّ عضدك بأخيك و نجعل لكما سلطاناً فلا يصلون إليكما بآياتنا أنتما و مَن اتّبعكما الغالبون». (2)
4. خواندن اين آيه نيز جهت خنثي كردن اثر سحر وارد شده است: «إنَّ ربّكم الله الذي خلق السموات و الأرض في ستة أيّام ثمّ استوي علي العرش يغشي الليل النهار يطلبه حثيثاً و الشمس و القمر و النجوم مسخّرات بأمره ألاَ له الخلق و الأمر تبارك الله ربّ العالمين". ادْعُوا رَبَّكُمْ تَضَرُّعاً وَ خُفْيَةً إِنَّهُ لا يُحِبُّ الْمُعْتَدِينَ وَ لا تُفْسِدُوا فِي الْأَرْضِ بَعْدَ إِصْلاحِها وَ ادْعُوهُ خَوْفاً وَ طَمَعاً إِنَّ رَحْمَتَ اللَّهِ قَرِيبٌ مِنَ الْمُحْسِنِين‏».(3)
5. در صحيفه الرضا از امام رضا (ع) نقل شده است:«به جهت دفع ضرر سحر و بطلان آن، دستت را مقابل صورت قرار بده و بخوان: بسم الله العظيم ربّ العرش العظيم إلاّ ذهبت و انقرضت». (4)
6. علامه مجلسي دعايي به عنوان حديث قدسي نقل كرده است كه خداوند به پيامبرش حضرت محمد(ص) فرمود:
«كسي كه دوست دارد از سحر در امان باشد، بگويد: «اللَّهُمَّ رَبَّ مُوسَي وَ خَاصَّهُ بِكَلَامِهِ وَ هَازِمَ مَنْ كَادَهُ بِسِحْرِهِ بِعَصَاهُ وَ مُعِيدَهَا بَعْدَ الْعَوْدِ ثُعْبَاناً وَ مُلَقِّفَهَا إِفْكَ أَهْلِ الْإِفْكِ وَ مُفْسِدَ عَمَلِ السَّاحِرِينَ وَ مُبْطِلَ كَيْدِ أَهْلِ الْفَسَادِ مَنْ كَادَنِي بِسِحْرٍ أَوْ بِضُرٍّ عَامِداً أَوْ غَيْرَ عَامِدٍ أَعْلَمُهُ أَوْ لَا أَعْلَمُهُ وَ أَخَافُهُ أَوْ لَا أَخَافُهُ فَاقْطَعْ مِنْ أَسْبَابِ السَّمَاوَاتِ عَمَلَهُ حَتَّي تُرْجِعَهُ عَنِّي غَيْرَ نَافِذٍ وَ لَا ضَارٍّ لِي وَ لَا شَامِتٍ بِي إِنِّي أَدْرَأُ بِعَظَمَتِكَ فِي نُحُورِ الْأَعْدَاءِ فَكُنْ لِي مِنْهُمْ مُدَافِعاً أَحْسَنَ مُدَافَعَةٍ وَ أَتَمَّهَا يَا كَرِيم‏». (5)
هر كدام از اين موارد را خواستيد انجام دهيد و از خوردن نجاست جداً اجتناب شود.
پي نوشت ها:
1. علامه مجلسي، بحار الانوار، مؤسسة الوفاء، بيروت، 1404 ه.ق، ج 92، ص 129.
2. بحار الانوار، ج 92، ص 124.
3. همان.
4. همان، ج 92، ص 127.
5. همان، ص 318.
موفق باشید.