همسرم همیشه بهم میگفت در خواب جن مبیبند و از خواب بخاطر ترس میپرید. این چند وقته داره باز خواب می بینه و با ترس بیدار میشه. یا میبینه رو تختم نشسته یا بالای سرش زمزمه میکنه. الان منم تو خواب میبینم که جن داره آزارش میده. فرقش اینه من تو خواب جن نمیبینم فقط حضورش رو احساس میکنم ولی همسرم میبینه
چطوری میشه از این کابوس رهایی جست؟
لازم به ذکر است که خانواده همسرم چندین سال پیش بخاطر مشکلاتی که داشتن پیش دعانویس رفته بودند

با سلام و آرزوي قبولي طاعات و عبادات شما و سپاس از ارتباط تان با مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
برادر گرامي! از وضعيتي كه براي ما ترسيم فرموديد به نظر مي رسد مشكل شما ربطي به جن يا مسائل اين چنيني ندارد، اغلب كساني كه گرفتارند ظاهراً توهم جن زدگي دارند، بعضي امور زندگي با تلقين پيدا مي شود و ناخود آگاه و بي آن كه خواست و اراده فرد در آن دخالت داشته باشد، بر روحش تحميل شده و به شكل باور بروز مي كند. از اين رو روانشناسان مي گويند، همانطوري كه تلقين اثر مثبت مي گذارد و فرد را به راه صحيح كشانده و سبب تحرك وي مي شود؛ گاهي نير اثري معكوس و منفي بر جا مي نهد و موجب ترس و ركود و خداي ناكرده انحراف و اختلال در زندگي مي شود. آنچه به نظر مي آيد اين كه تكرار بعضي از چيزها در زندگي كم كم اين باور را پديد آورده كه اين امور كاملاً عجيب و غير عادي و سبب بيماري شده است، در واقع اين نوعي تلقين است.
شاهد خوب آن خود شما هستيد كه در اثر حرف هاي همسرتان به خود تلقين كرده ايد و حال شما هم در خواب مي بينيد، ما هشدار مي دهيم كه اگر جلوي اين تلقين ها را نگيريد به مرور شما هم مانند همسرتان خواهيد شد.
توصيه هاي عمومي كه بكار گيري آن خالي از فايده نيست ( خصوصا براي همسرتان):
1)دوري از تنهايي.
2) تغيير مكان و محل خواب اگر چه به طور موقت.
3) صدقه دادن.
4) خواندن سوره هايي از قرآن مانند «چهار قل» و آيه «و ان يكاد...».
5.بي اعتنايي و منصرف كردن خود از آنها رفته رفته اين ارتباط را ضعيف كرده و از بين برد.
براي رهايي از آزار و اذيت جنّيان در خواب و بيداري از پيامبر (ص) و اهل بيت ـ عليهم السّلام ـ دعاها و راه‌كارهايي به ما رسيده است و ما در اينجا بعضي از آنها را براي شما ذكر مي‌كنيم:
الف- امام صادق(ع) فرمودند: هر كس بسيار سورة جن را بخواند، هرگز در زندگي دنيا, چشم زخم، جنّ و جادو و سحر و مكر آنها به او نمي‌رسد....(1)
ب- هنگام خواب خواندن اين دعا كه از پيامبر(ص)منقول است، مستحب مي‌باشد: اُعيذُ نَفسي و ذُرّيتي و اهل بيتي و مالي بكلماتِ الله التّامّات من كلّ شيطانٍ و هامّةٍ و من كلِّ عَينٍ لامّةٍ.(23)
ج- امام سجاد(ع)فرمود: هر گاه اين كلمات را بگويم، اگر جنّ و انس براي ضرر زدن به من جمع شوند، باكي ندارم: بسم الله و بالله و من الله و الي الله و في سبيل اله و علي ملّة رسولِ الله ـ صلّي الله عليه و آله ـ اللهم اليك اَسلَمتُ نفسي و اليك وجّهتُ وَجهي و اليك ألجَأتُ ظَهري و اليك فوَّضْتُ اَمري اللهم احفَظني بحفظِ الايمان من بين يديَّ و من خَلفي و عن يميني و عن شمالي و من فَوقي و من تحتي و ما قِبَلي و ادفَعْ عنّي بحولك و قُوّتِك فانّه لاحولَ و لا قوّةَ الّا بك.(3)
د- دعاي پيامبر اكرم(ص) براي در امان ماندن از جنّ و انس: بسم الله الرحمن الرحيم لا اله الّا الله عليه توكّلتُ و هو ربّ العرش العظيم ما شاء الله و ما لم يشَأ لم يكُن اشهدُ انّ الله علي كلّ شيءٍ قدير و انّ الله قد احاطَ بكلّ شيءٍ علماً اللهمَ انّي اعوذ بك من شرّ نفسي و شرّ كلّ دابّةٍ انتَ آخذٌ بناصيتها انّ ربّي علي صراطٍ مستقيمٍ.(4)
ه. امام علي(ع) فرمودند: هر كه سوره قل هو الله احد را در وقتي كه به خوابگاه خود مي رود سه مرتبه بخواند، خداوند پنجاه هزار فرشته را در آن شب براي پاسباني او، مأمور مي‌كند.(5)
پي نوشت ها:
1. ناصر مكارم شيرازي، تفسير نمونه، چ دهم، 1371، مدرسه امام علي،‌ دار الكتب الاسلاميه، ج 25، ص 98
2. عباس قمي، برگزيده حلية المتقين، چ اول، 1375، انتشارات ناصر، ص 102.
3. شيخ عباس قمي، حاشيه مفاتيح الجنان، ص 625.
4. همان، ص 775.
5. مفاتيح الجنان، ص 925.
موفق باشید.