سلام
نام موجوداتی را ببريد كه از طرف خداوند متعال آفريده شده اند ليكن از طريق توليد و مثل پا به عرصه حيات ننهاده اند بعبارتي از طريق زايش مادر به دنيا نيامده اند و خداوند تبارك و تعالي بنا به دلايل و شرايطي آنها را دفعتا" خلق فرموده اند .

اولا خداوند خودش موجودی است که به تعبیر قرآن : « لَمْ يَلِدْ وَ لَمْ يُولَدْ است.(1) (هرگز) نزاد، و زاده نشد »
ثانیا در میان مخلوقات خدا از انسانها آدم وحوا بدون زایش از پدر ومادر از خاک آفریده شده است(2) و نیز فرمود : إِذْ قالَ رَبُّكَ لِلْمَلائِكَةِ إِنِّي خالِقٌ بَشَراً مِنْ طين(3) و به خاطر بياور هنگامى را كه پروردگارت به فرشتگان گفت: «من بشرى را از گل مى‏آفرينم! »
اما در میان حیوانات از جمله ناقه صالح است که خلقت معجزه آسا و ویژه ای داشته است. به عنوان آیت الهی بدون مقدماتی که در خلقت سایر شتر ها لازم است خلق شده است. گفته شده: ناقه صالح یک شتر معمولی نبود، بلکه به عنوان معجزه و سند گویای صدق دعوی صالح فرستاده شده بود ، یکی از ویژگی های آن طبق آموزه های دینی این بود ه که شتر مزبور از دل صخره ای از کوه بر آمد تا معجزه گویایی در برابر منکران لجوج باشد . (4)
ونیز این که در باره گوسفند ی که به جای اسماعیل قربانی شد در قران کریم آمده : وَ فَدَيْناهُ بِذِبْحٍ عَظيمٍ (5)ما ذبح عظيمى را فداى او كرديم. روای می گوید: امام باقر (ع) پرسیدم که آن گوسفندی را که ابراهیم (ع) به جای پسر ذبح نمود از کجا آمد؟ حضرت فرمود: و نزل من السماء على الجبل الأيمن من مسجد منى،(6) از آسمان بر کوه سمت راست مسجد منی نازل شد.
پی نوشت ها:
1. اخلاص (112 ) آیه 3.
2. سجده (32) آیه 7.
3. ص(38) آیه 17.
4. ناصر مکارم، تفسیر نمونه، نشر دار دار الکتب لاسلامیه تهران، بی تا، ج27، ص56.
5. صافات(37) آیه 107.
6. بحرانی، البرهان في تفسير القرآن، نشر دار الاحیا التراث العربی، بیروت، بی تا، ج‏4، ص620.