با سلام و تشکر

سوال من این است که آیا با دست چرب هممیتوان در دستشویی طهارت گرفت؟ اگر چربی آن کم باشد چطور به طوری که شک داشته باشیم که آیا روی جسم نجساثر می گذارد یا خیر؟

ودیگر اینکه من در نمازظهرو عصر که نماز را آهسته میخوانم وقتی کلمه ض را در ضالین ومغضوب قرائت میکنم چون آهسته می خوانم صدای ص می شنوم گویی ص تلفظ می کنم و نمی توانم ض را آهسته بخوانم آیا میتوانم این دوکلمه را بلندتلفظ کنم تا مطمئن شوم درست تلفظ می کنم؟

اگرانسان قبل از اذان صبح استحاضه شود و به دلایلی برای نمازصبح وتا ظهر وعصرفردا غسل نکند تا اینکه نزدیک غروب غسل کند اما بعد ازغسلش اذان مغرب بگویند و نمازظهر وعصراوقضا شود. باتوجه به اینکه غسل استحاضه رابعد از داخل شدن وقت نمازباید انجام داد آیا با آن غسل که قبل از اذان مغرب بوده میشود نمازمغرب وعشا راخواند؟ اگر غسل استحاضه متوسطه تبدیل به قلیله شود چکار باید بکند؟

پرسش: احکام شرح : با سلام و تشکر سوال من این است که آیا با دست چرب هممیتوان در دستشویی طهارت گرفت؟ اگر چربی آن کم باشد چطور به طوری که شک داشته باشیم که آیا روی جسم نجس اثر می گذارد یا خیر؟
پاسخ:
پرسشگر گرامی با سلام و سپاس از ارتباطتان با این مرکز
اگر دست، چربی کمی داشته باشد اشکالی ندارد و پاک می شود.(1)
از وسواس خودداری کنید. چربی بدن مانع رسیدن آب و مانع از تطهیر حساب نمی شود. در صورتی که دست یا جای دیگر بدن با چربی بدن همراه باشد و نجس شود، با آب کشیدن معمولی پاک می شود.
مخصوصا اینکه اگر شک داشته باشید.
پی نوشت:
1. امام خمینی، رساله توضیح المسائل، مسئله 175.( مطابق با نظر آیت الله خامنه ای)

پرسش:
2- ودیگر اینکه من در نمازظهرو عصر که نماز را آهسته میخوانم وقتی کلمه ض را در ضالین ومغضوب قرائت میکنم چون آهسته می خوانم صدای ص می شنوم گویی ص تلفظ می کنم و نمی توانم ض را آهسته بخوانم آیا میتوانم این دوکلمه را بلندتلفظ کنم تا مطمئن شوم درست تلفظ می کنم؟

پاسخ:
خواندن کلمه ض یا هر کلمه دیگر در قرائت نماز ظهر و عصر به صورت جهر و بلند از روی عمد صحیح نیست و نماز باطل می شود. بنابراین باید کلمه ض را نیز در قرائت ظهر و عصر به صورت آهسته بخوانید، و آن را از مخرج خودش ادا کنید نماز صحیح است(1)
پی نوشت:
1. آیت الله خامنه ای، أجوبة الاستفتاءات سؤال 458 459 ؛ 460و 467

پرسش: 3- اگرانسان قبل از اذان صبح استحاضه شود و به دلایلی برای نمازصبح وتا ظهر وعصرفردا غسل نکند تا اینکه نزدیک غروب غسل کند اما بعد ازغسلش اذان مغرب بگویند و نمازظهر وعصراوقضا شود. باتوجه به اینکه غسل استحاضه رابعد از داخل شدن وقت نمازباید انجام داد آیا با آن غسل که قبل از اذان مغرب بوده میشود نمازمغرب وعشا راخواند؟ اگر غسل استحاضه متوسطه تبدیل به قلیله شود چکار باید بکند؟
پاسخ:
اگر نزدیک غروب به قصد خواندن نماز ظهر یا عصر غسل کند؛ چون در وقت نماز ظهر یا عصر به قصد خواندن نماز ظهر و عصر غسل نموده ، غسلش صحیح است واگر بعد از غسل خونی نیامده باشد می تواند با همان غسل نماز مغرب و عشا را بخواند اما اگر پیش از اذان مغرب به قصد نماز مغرب و عشا غسل استحاضه را انجام دهد باطل است(1)
2- اگر استحاضه متوسطه تبدیل به قلیله شود، برای نماز اول عمل استحاضه متوسطه را انجام دهد و برای نماز های بعدی ؛ عمل قلیله را انجام دهد. مثلا اگر بعد از غسل کردن؛، قلیله شود دیگر غسل نیاز ندارد ولی اگر قبل از غسل، قلیله شودباید غسل انجام دهد و برای نماز های بعدی به وظیفه مستحاضه قلیله عمل کند(2)
پی نوشت:
1. امام خمینی، توضیح المسائل، مسأله 401وعروه ج1 ص595 مسئله 11 (نظر رهبری مطابق با فتوای امام خمینی می باشد).
2. همان، 425