پرسشگر گرامی استمنا و خود ارضايي آن است که انسان با خود کاري کند و شهوت خود را تحريک کند که مني از او بيرون آيد. خود ارضايي حرام و گناه کبيره است.
در صورتی که در اثر استمنا منی از انسان خارج شود، انسان جنب می شود و باید غسل کند.
بنابراین آن نماز های که بعد از انجام غسل جنابت خوانده اید، صحیح است؛ اما اگر غسل نکرده باشید، باید همه نمازهایی را که بدون غسل خوانده اید، قضا کنید.
اما در رابطه با روزه ها :
در صورتی که جاهل به اصل جنابت و غسل آن بودید، روزه های شما صحیح است؛ یعنی اصلا نمی دانستید که جنب هستید. فقط قضای آن روزی که در حال روزه جنب شده اید؛ یعنی در روز استمنا کرده اید، واجب است. بنا بر این، اگر در شب ماه رمضان استمنا کرده باشی، ولی ندانی که با این کار جنابت حاصل می شود و ندانی که غسل لازم دارد، و بدون اطلاع از حکم شرعی روزه گرفته ای، روزه صحیح است و قضا ندارد. (1)
در صورت شک در تعداد نمازها و روزه های قضا شده می توانید مقداری که یقین دارید قضا شده، انجام دهید و بیش تر از آن لازم نیست. (2)
برای آن که قضا کردن نماز ها موجب مشقت نشود و فشار بر شما نیاید و از اصل کار منصرف نشوید، راه آسان، قضا کردن تدریجی است؛ یعنی می‌توانید با هر نماز واجب، یک نماز قضا بخوانید؛ مثلا با نماز صبح یک نماز صبح را قضا کنید، با نماز ظهر و عصر، نماز قضای ظهر و عصر را به جا آورید. همچنین با نماز مغرب و عشا مثل همان را قضا کنید. در صورتی که در ایام تعطیلی وقت بیش تری داشته باشید، در یک روز چند شبانه روز نماز قضا کنید. خلاصه هر گاه در طول شبانه روز وقتی پیدا کردی، می توانی قضای نمازها را بخوانی.
در ضمن، می توان مستحبات نماز مانند اذان و اقامه، و قنوت نمازها را نخوانید. فقط واجبات را به جا آورید تا زودتر قضای نمازها تمام شود.
تمام احکامی که ذکر شد، در صورتی است که در اثر استمنا از شما منی خارج شده باشد؛ ولی اگر منی خارج نشده باشد، نماز و روزه شما صحیح است و قضا ندارد.
و در صورتی که می دانستید که جنب شده اید و لی نمی دانستید غسل دارد وبدون غسل جنابت نماز و روزه انجام داده اید قضای نماز ها و روزه هارا باید انجام دهید
پی نوشت ها:
1. آیت الله خامنه ای، رساله اجوبة استفتائات، چاپ جدید، س 195 و 817.
2. همان، س 819.