با سلام
من دندانپزشک خانمی هستم که از زمان دانشجویی تا اکنون همانگونه که به ما آموزش داده شد هم بیماران زن و هم بیماران مرد را ویزیت می نمایم. وهمانگونه که در زمان فارغ التحصیلی سوگند یاد کردیم برای من بیمار زن و مرد فرقی ندارد.
من بیمارانم را به دید معالجه و درمان می نگرم مگر اینکه بیماری از حریم خود خارج شود که در این صورت دیگر او را ویزیت نخواهم کرد.
یا این وجود عده ای یه من می گویند معالجه بیماران مرد توسط زن به جز موارد اورزانس فعل حرام اندر حرام است و تو گناه می کنی.
من مقلد آیت الله سیستانی هستم. حکم شرعی من به دور از تند روی در مورد درمان بیماران مرد جیست؟

1- معالجه دندان های مرد توسط پزشک زن در صورتی که با دستکش باشد و به بدن مرد نامحرم دست نزند و خودش هم حجاب کامل داشته باشد، اشکال ندارد.(1)
2- به طوری کلی پذیرش بیمار مرد توسط پزشک زن در صورتی که موجب لمس بدن بیمار نباشد و به قسمت های بدن مرد غیر از سرو گردن نگاه نکند، اشکال ندارد.
اما اگر دست زدن یا نگاه کردن بدن بیمار نامحرم باشد جایز نیست، مگر آنکه پزشک هم جنس وجود نداشته باشد و برای معالجه راه دیگری نباشد در این صورت پزشک زن می تواند بیمار مرد را پذیرش کند و باید به مقدار ضرورت به بدن بیمار نگاه کند و درصورت امکان از دستکش استفاده کند.(1)
پی نوشت:
1. سؤال تلفنی به شماره (7741415-0251) از دفتر آیت الله سیستانی.