با سلام
در آیه ی ششم سوره ی مبارکه مائده آمده است :
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ إِذَا قُمْتُمْ إِلَى الصَّلاةِ فاغْسِلُواْ وُجُوهَكُمْ وَأَيْدِيَكُمْ إِلَى الْمَرَافِقِ وَامْسَحُواْ بِرُؤُوسِكُمْ وَأَرْجُلَكُمْ إِلَى الْكَعْبَينِ
در این آیه ی، کلمه ی "وامسحوا" مربوط به رووس (سین مکسور است ) است و حرف "و" عطف به کلمه ی "وامسحو " نمی باشد چراکه کلمه ی "ارجلکم " مانند کلمات "وجوهکم و ایدیکم " در حرف "لام" مفتوح است .
بنابراین حکم پاها نیز مانند صورت و دست ها از کلمه ی "شستن" استخراج می گردد.
لطفا استدلال شیعه را در این خصوص بیان بفرمایید!
متشکرم

پرسشگر گرامی با سلام و سپاس از ارتباطتان با مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
دلیل شیعه بر طریقه و شیوه وضو گرفتن، روایاتی است که از اهل بیت (علیهم السلام) وارد شده است و برای تفسیر قرآن هم باید به مفسران واقعی قرآن که اهل بیت هستند مراجعه کنیم.
برای پاسخ به سوال شما مطالبی از کتاب (شیعه پاسخ می دهد) را در ذیل می آوریم.
[... مسح پاها در وضو، يكى ديگر از ايرادهايى است كه جمعى از علماى اهل سنّت بر شيعه و پيروان مكتب اهل‏بيت (عليهم السلام) گرفته‏اند. آنها اغلب شستن پاها را واجب مى‏دانند و مسح پا را كافى نمى‏شمرند.
اين در حالى است كه قرآن مجيد به وضوح دستور به مسح پاها داده و عمل پيروان مكتب اهل‏بيت (عليهم السلام) موافق قرآن و بسيارى از احاديث پيغمبر اكرم (صلى الله عليه وآله) است كه متجاوز از 30 حديث مى‏باشد.
عمل بسيارى از صحابه و تابعين (گروهى كه بعد از دوران صحابه روى كار آمدند) نيز بر مسح بوده است نه شستن.
ولى متأسّفانه جمعى از مخالفان چشم بر اين ادلّه بسته و بدون دقّت كافى حمله را بر ما آغاز كرده و با الفاظ تند و زننده و دور از حقّ و عدالت، پيروان اين مكتب را سرزنش كرده‏اند.
اكنون قبل از هر چيز به سراغ كتاب الله قرآن مجيد مى‏رويم. قرآن در آيه 6 سوره مائده (آخرين سوره‏اى كه بر پيامبر اسلام (صلى الله عليه وآله) نازل گرديد) چنين مى‏گويد: « (يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِذا قُمْتُمْ إِلَى الصَّلاةِ فَاغْسِلُوا وُجُوهَكُمْ وَ أَيْدِيَكُمْ إِلَى الْمَرافِقِ وَ امْسَحُوا بِرُؤُسِكُمْ وَ أَرْجُلَكُمْ إِلَى الْكَعْبَيْنِ)؛ اى كسانى كه ايمان آورده‏ايد هنگامى كه‏ براى نماز بر مى‏خيزيد، صورت‏ها و دست‏هايتان را تا مرفق بشوييد و چيزى از سر و پاهايتان را مسح كنيد».
روشن است كه كلمه «أرجلكم» (پاهاى خود) عطف بر «رؤوسكم» (سرهايتان) شده است و براى اين است كه در هر دو، مسح لازم است (نه شستن) خواه «أرجلكم» را به نصب بخوانيم يا به جرّ (دقّت كنيد)
توضيح :
اين كه در اعراب كلمه« أرجلكم» دو قرائت معروف است. قرائت جرّ كه جمعى از قرّاء مشهور مانند حمزه و ابوعمرو و ابن كثير و حتّى عاصم( مطابق روايت ابوبكر) به كسر« ل» خوانده‏اند و جمعى ديگر از مشاهير قرّاء به نصب خوانده‏اند و همه قرآن‏هاى فعلى را مطابق آن نوشته‏اند.
ولى به يقين هيچ تفاوتى ميان اين دو اعراب از نظر معنوى نيست.
زيرا اگر به« كسر» خوانده شود واضح است كه عطف بر« رؤوس» شده و مفهومش اين است كه پاها را در وضو مسح كنيد( همان گونه كه سرها را مسح مى‏كنيد).
آيا اگر شيعه مطابق اين قرائت عمل كرده باشد كه جمع كثيرى طرفدار دارد، عيبى بر او هست؟
از اين گذشته اگر آن را به فتح بخوانيم باز هم عطف بر محلّ« برؤوسكم» مى‏باشد و مى‏دانيم محلّ آن نصب است، زيرا مفعول« وامسحوا» مى‏باشد، بنابراين در هر دو صورت مفهومش اين است كه پاها را مسح كنيد.
ولى گروهى چنين پنداشته‏اند كه اگر« أرجلكم» را مفتوح بخوانيم عطف بر« وجوهكم» مى‏باشد يعنى صورت و دست‏ها را بشوييد و همچنين پاها را!
در حالى كه اين سخن هم بر خلاف قواعد ادبيّات عرب است و هم با فصاحت قرآن نمى‏سازد.
امّا مخالفت آن با ادبيّات عرب به خاطر آن است كه ميان معطوف و معطوف عليه جمله اجنبى واقع نمى‏شود و به گفته دانشمند معروف اهل سنّت محال است« أرجلكم» عطف بر« وجوهكم» بوده باشد، چون هرگز در كلام فصيح عربى شنيده نشده است كسى بگويد:« ضربت زيداً و مررت ببكر و عمراً» به اين معنا كه زيد را زدم و از كنار بكر گذشتم و عمر را، يعنى عمر را نيز زدم!».( شرح منية المصلى، صفحه 16).
حتّى افراد عادى چنين سخن نمى‏گويند تا چه رسد به قرآن مجيد كه نمونه اكمل و اتمّ فصاحت است.
بنابراين همان‏گونه كه بعضى از محقّقان اهل سنّت گفته‏اند، شكّى نيست كه كلمه« أرجلكم» بنابر نصب، عطف بر محلّ« برؤوسكم» مى‏باشد و در هر حال مفهوم آيه يكى است، يعنى سر و پاها را هنگام وضو مسح كنيد.] (1)
برای مطالعه و توضیحات بیشتر می توانید به آدرس ذیل مراجعه کنید.
پی نوشت :
1. آیت الله مکارم، شیعه پاسخ می گوید،ص 177.