با سلام
بنده برای اولین بار، یک هفته پس از پایان عادت ماهیانه خود، خون ریزی خفیف مشاهده کردم، که به نظرم به آن استحاضه می گویند، اما با وجود مطالعه رساله نتوانستم احکام آن را متوجه شوم، مثلا اینکه تشخیص قلیله یا کثیره بودن آن چگونه است؟ یا برای روزه ی ماه رمضان باید چه کاری انجام دهم؟ هر روز غسل جداگانه دارد؟ چه زمانی؟ منبعی که با جزئیات احکام بانوان را توضیح داده باشد، داریم یا خیر؟

$$$$
با سلام و تشکر از ارتباط تان با این مرکز!
1- چنانچه خون رویت شده در ادامه ایام عادت باشد و در مجموع با ایام عادت از ده روز تجاوز نکند، همه خون ها حیض حساب می شود، اما اگر مجموع ایامی که خون دیده شده از ده روز تجاوز کند آن مقداری که ایام عادت سابق بوده حیض و اضافه بر آن خون استحاضه به شمار می رود.
استحاضه بر سه نوع است قلیله و متوسطه و کثیره که مشخصات هر کدام در رساله های عملیه آمده است این که زن مقداری پنبه داخل فرج نماید و کمی صبر کرده بعد بیرون آورد، به این که شخص مانند نحوه نشستن در دستشویی بنشیند و پنبه را در محل خروج خون قرارداده و بعد بلند شده و لحظاتی صبر کرده سپس پنبه را بیرون آورد، اگر خون داخل پنبه فرو رود و از طرف دیگر ظاهر نشود استحاضه قلیله است، و اگر از طرف دیگر ظاهر شود استحاضه متوسطه می باشد، و اگر خون از پنبه به دستمال جاری شود استحاضه کثیره است. (1)
2- در استحاضه قلیله زن ظاهر فرج اگر خون به آن رسیده باشد آب بکشد و پنبه را عوض نماید و برای هر نماز یک وضو بگیرد، در استحاضه متوسطه علاوه بر کارهای که در استحاضه قلیله واجب بود، برای نماز صبح به نیت غسل استحاضه غسل نماید، و همین طور برای هر نمازی که قبل از آن نماز استحاضه متوسطه عارض شود مثلا در نماز ظهر استحاضه قلیله بود، اما در نماز عصر استحاضه متوسطه شد در این جا لازم است علاوه بر واجبات استحاضه قلیله برای نماز عصر غسل استحاضه هم نماید. و در استحاضه کثیره علاوه بر آن چه در استحاضه قلیله واجب بود این که شخص یک غسل برای نماز صبح و یک غسل برای نماز ظهر و عصر و یک غسل برای نماز مغرب و عشا نماید البته در صورتی که بین مغرب و عشا و ظهر و عصر فاصله نیندازد، و الا برای هر کدام یک غسل نماید. (2)
3- روزه زن مستحاضه در صورتی صحیح است که در روز غسل هایی که برای نماز روزش واجب است انجام دهد، و همین طور بنابر احتیاط واجب غسل نماز مغرب و عشایی که فردای آن را می خواهد روزه بگیرد انجام دهد، یعنی روزه فردا در صورتی صحیح است که شخص غسل نماز مغرب و عشای امروز را انجام دهد، البته اگر برای نماز مغرب و عشا غسل نکند و قبل از اذان صبح آن غسل را انجام دهد روزه آن روز صحیح می باشد. (3)
4- کتابی که می تواند تا حدی شما را در مسائل مبتلا به زنان کمک کند کتاب «گزیده مسائل مبتلی به 2 و استفتائات جدید احکام بانوان» می باشد که توسط واحد پاسخ به سوالات جامعة الزهراء (ع) تدوین و توسط انتشارات جامعة الزهراء انتشار یافته است، و می توانید با شماره تلفن 2112236-0251 با انتشارات آن تماس بگیرید.

پی نوشت:
1. امام خمینی، توضیح المسائل، ص74، مساله 393. تحریر الوسیلة، ج1،ص48، مساله 8. ص50، مساله 16. آیت الله خامنه ای، اجوبة الاستفتائات، ص42، سوال 220-221.
2. امام خمینی، توضیح المسائل، ص75، مساله 394-399. تحریر الوسیلة، ج1، ص57. (مطابق با فتوای آیت الله خامنه ای)
3. امام خمینی، توضیح المسائل، ص79، مساله 418. تحریر الوسیله، ج1، ص59، مساله 6. (مطابق با فتوای آیت الله خامنه ای)