من 14 سالمه
خیلی زود حدود 2 سال پیش به سنّ بلوغ رسیدم
خیلی وقت ها شهوت دارم
خود ارضائی می کنم (استمناء و ...)
نمی تونم جلوی خودمو بگیرم

توروخدا بگید چیکار کنم .
خیلی خطرناکه .
لطفا راهنماییم کنید اگه میشه .

پرسشگر گرامی با سلام و سپاس از ارتباطتان با این مرکز
عوامل مختلفی باعث می شود این عمل زشت و گناه تکرار شود; یکی از عوامل , نیروی تخیّل و فکر است. نیروی تخیّل ـ که خداوند آن را برای بالندگی فکری و آفرینندگی هنری در وجود انسان به ودیعت نهاده ـ در دوران جوانی ممکن است مورد سوء استفاده قرار گیرد. شخص تحت تأثیر و تسلط غریزه جنسی ووسوسه های شیطانی , به خود ارضایی بپردازد. در بعضی موارد, حتی نفوذ یک فکر و خیال هوس آلود, آن هم برای یک لحظه و مشغول کردن فکر به آن , کافی است که فرد را از حالت طبیعی خارج کند و میل جنسی او راتحریک نماید.
عامل دیگر, نگاه کردن است . پس از نگاه , صحنه های مهیج در ذهن باقی می ماند. احساس و اراده انسان را تحت تسلط خود در می آورد . او تابع شهوت می گردد. جوان باید سعی کند نگاه جنسی نکند . اگر نگاهش افتاد, چشم خود را بلافاصله بگرداند. اثر نگاه های مستمر و طولانی , به مراتب بیش تر از نگاه های گذرا و آنی است. پیامبر اکرم (ص)فرمود: «نگاه به نامحرم , تیر زهر آلودى است که از سوى شیطان پرتاب مى شود. هرکس از خوف خدا آن را ترک کند, خداوند به او ایمانى مى دهد که شیرینى اش را در دل احساس نماید».
عامل دیگر, بی کاری است . جوان باید طوری برنامه ریزی کند که از اوقات فراغت خود برای سازندگی روحی و روانی خویش بهره گیرد, نه این که حیران و سرگردان , دست روی دست بگذارد; در نتیجه افکارش متوجه مسائلی شود که او را به طرف اعمال انحرافی سوق دهد و اوقاتش چراگاه وسوسه های شیطانی گردد.
هر جوانی باید استعدادهای ذوقی خود را شناسایی کند. با اختصاص دادن وقت مناسبی در اوقات بی کاری , آن را پرورش دهد. می توان در زمینه نقاشی , عکاسی , خطاطی , شعر, مکانیک , الکترونیک و غیره , پس از خستگی از مطالعه , پاره ای از فرصت ها را ـ که معمولاً بدون استفاده باقی می مانند ـ به این قبیل اموراختصاص داد.
عامل دیگر, دوستان ناشایست است. معاشرت و هم نشینی با دوستان با ایمان, موجب رشد شخصیت اجتماعی و تقویت ارزش های اخلاقی و معنوی جوان می گردد.
انتخاب دوستانی که از لحاظ درس و اخلاقی شایسته اند, می تواند بهترین عامل موفقیت در آینده جوان باشد . او را از انحراف جنسی باز دارد. دوستی با افراد پست و فرومایه ـ که معمولاً آلوده به انحراف های اخلاقی هستند ـ یکی از زمینه های مضرّ و انحرافی جوان است . دوستان منحرف و بی بند و بار و لاابالی , سعی دارند احساس ها و تجربه ای راست یا دروغ خود و دیگران را درباره مسائل جنسی , با حرص و ولع خاصی برای جوانان پاک و معصوم تعریف کنند و آنان را از راه به در کنند. یک دوست ناباب , سرنوشت انسان را به طور کلی از مسیر خارج می کند . او را در ورطه هولناک فساد و گمراهی و انحراف های اخلاقی می اندازد. موجبات تیره روزی وی را فراهم می سازد; به همین علت , قرآن کریم از عاقبت حسرت آور کسانی که در دنیا با دوستان منحرف معاشرت داشتند و به واسطه آنان به گناه و آلودگی کشیده شدند, یاد می کند. زبان حال چنین افرادی را این گونه توصیف می کند: «واى بر من ! اى کاش فلان شخص را دوست خود نگرفته بودم».(1)
بنابراین , یکی از مهم ترین و حیاتی ترین مسائل جوان , دوست یابی و انتخاب رفیق خوب و مناسب است. اگر در این زمینه دقت و احتیاط لازم به عمل نیاید, بقیه تلاش ها سودی نخواهد داشت .
عامل دیگر, ترجیح هواها و هوس ها بر خواسته های عقل و اندیشه صحیح است .
هنگامی جوان می تواند خود را صاحب اراده ای قوی فرض کند که بتواند در مقابل خواسته ها و امیال نفسانی بایستد. با صبر و بردباری و به کارگیری عقل و اندیشه , مشکلات زندگی را از سر راه خود بردارد.نفس و غریزه , به طور طبیعی لّذات و شهوات تمایل دارد . اگر انسان در برابر این کشش های غریزی , مقاومت نکند, قدم به قدم به ورطه حیوانیت و سقوط و تباهی نزدیک تر می شود. انسانیت از این جا آغاز می شود که آدمی در برابر کشش های نفسانی , مقاومت و پایداری کند . تسلیم امیال و شهوات زودگذر نگردد, تا زمینه برای رشد و پرورش استعدادهای روحی و ملکوتی او فراهم شود. تنها با تقویت ایمان و رعایت قوا است که می توان به اهداف انسانی دست یافت .
اگر جوانی مرتکب عمل انحرافی و معصیت گردید, باید بلافاصله توبه کند . تصمیم جدی بر ترک گناه بگیرد تا رفتار ناشایست به شکل یک خصلت زشت و ناروا در وجود او جایگزین نگردد. او باید بداند توانایی های لازم برای اصلاح رفتار خویش را دارد. علی (ع)می فرماید: «نفس خود را به خوبى ها وادار کن , زیرانفس تو به بدى متمایل است ».(2)
غریزه جنسی که مبدأ آفرینش , آن را جهت خیر و کمال و بقای نسل بشر, در وجود انسان به ودیعت نهاده , ممکن است مورد سوء استفاده قرارگیرد. خود ارضایی , یک نوع انحراف جنسی است که جسم و روان را ضعیف می کند. این نوع شهوت رانی , با طبیعت آدمی مغایر است . پیدایش این عادت در جوان , بیش از هر چیز دیگر, قدرت اراده اش را ضعیف می کند . شخصیتش را تباه می سازد. جوان با این کار, موجبات تضعیف قوای ادراکی و عقلی و زمینه پیدایش پیری زودرس را برای خود فراهم خواهد ساخت . این افراد به تدریج تبدیل به اشخاص ضعیف و سرخورده و تنبل و مأیوس و دچار عقده های روانی می گردند . نسبت به دیگران بدبین می شوند. در اضطراب و افسردگی به سر می برند.
تخلیه مکرر, قوای جسمی و روحی را به ضعف عمومی می کشاند . به علت افزایش جریان خود در اعضای تناسلی , مغز و مراکز حساس دیگر, دچار کاهش نسبی جریان خون می شود. رکود فکری و اختلال و ضعف حافظه و کاهش اراده را به دنبال دارد. ضعیف شدن بینایی و بی اشتهایی و ضعف استخوان و ناراحتی های مفصلی و ضعف جنسی و انزال زودرس و اختلال های بعد از ازدواج و گرفتاری های دیگر, از عوارض این عادت شوم است. گوشه گیری و یأس و بی اعتنایی به مسائل مهم حیاتی و غم و کدورت وخستگی و فرسودگی اعصاب و زودرنجی , از عوارض دیگر است .
توصیه های عملی: چون عمل خود ارضایی, از جمله گناهان بزرگ به شمار می رود, فرد مبتلا به آن , ابتدا باید خود را تطهیر نماید. وضو بگیرد . دو رکعت نماز به جا آورد. به خاطر گناهان گذشته خود, از پیشگاه خداوند طلب آمرزش کند. از او بخواهد وی را در ترک این عادت شوم یاری دهد. سپس نکته های زیر را اجراکند:
1- خود را از محیط و موقعیت های تحریک آمیز دور نگه دارد . از خلوت پرهیز کند;
2- از پوشیدن لباس های تنگ و چسبنده خودداری کند . از تماس و لمس نمودن اعضای بدن خود یادیگران دوری گزیند;
3- از نگاه به نامحرم و چشم چرانی خودداری ورزد;
4- تخیّلات و تفکرات خود را کنترل کند . بداند هر آن چه که به ذهن و اندیشه اش می گذرد, خداوند به آن آگاه است و در این زمینه مسئولیت دارد . باید فقط به آن چه عقل و قوانین شرعی تأیید می کنند, بیندیشد تارستگار شود;
5- برای اوقات خود برنامه ریزی کند ;
6- در تیم ها و گروه های ورزشی شرکت فعّال داشته باشد . نیز در فعالیت های تربیتی و مذهبی شرکت کند.فعالیت های سالم سودمند, مقدار فراوانی از انرژی جوان را به خود اختصاص دهد, تا از تحریک جنسی و شهوت انگیز جلوگیری شود;
7- قبل از خوابیدن وضو بگیرد . در بستر, سوره های(فلق)،(ناس)،(آیةالکرسی) , و ......را بخواند . با ذکر خدا و یاد خدا به خواب رود;
8- اگر آمادگی روحی دارد, هفته ای یک یا دو روز روزه بگیرد. روزه در تقرب به خدا و افزایش ایمان , بسیارمفید است.در تقویت اراده , نقش به سزایی دارد;
9- در برنامه غذایی خود دقت کند . از مداومت در مصرف بعضی خوردنی های محرک و مقوّی شهوت ـ که اصطلاحاً (گرم)گفته می شود, مثل گردو و خرما و کشمش و پسته و گز ـ خودداری نماید یا کم تر میل کند .بیش تر به غذاهایی که(سرد) است , روی آورد. بیش تر از لبنیات مخصوصاً ماست و هم چنین سبزى ها به خصوص کاهو و کلم استفاده کنید.
10- تمایلات و افکار خود را از توجه به خویشتن , ازدواج و زندگی آینده معطوف سازد . بداند دیر یا زود,این ایام سپری خواهد شد . در آینده ای نه چندان دور باید به انتخاب همسری پاک بپردازد . در خود,آمادگی و شایستگی های لازم را برای زندگی ـ که بیش از هر چیز نیاز به سلامتی جسمی و روانی دارد ـ فراهم سازد;
11- همواره و در هر حال با ذکر و یاد خدا انس و الفت داشته باشد, چرا که در قرآن آمده است : «آگاه باشیدکه تنها با یاد خدا, قلب ها آرامش مى یابد . هر کس از یاد خدا فاصله گیرد, زندگانى بر او سخت و دشوار خواهدگشت» .(3) استقامت و پشت کار را از دست ندهد . با ایمانی کامل , به یاری خدا امید داشته باشد.(4)
12-نکته مهم مراقبت در دفع و تخلیه است ;(5) نگه داشتن ادرار و مدفوع , علاوه بر ایجاد سنگ کلیه و مثانه و بیمارى هاى انگلى و قارچى و بالارفتن میزان اوره خون , باعث فراهم شدن زمینه اى مساعد براى بیمارى هاى جنسى و استمنا است . از توقف زیاد در توالت جدّاً بپرهیزید. مخرج بول و غایط همیشه با آب سرد شست و شو داده شود, مگر درمواقع بیمارى یا حساسیت . از پاک کردن با دستمال کاغذى و غیره و یا شستن با آب گرم خوددارى شود.
13- یکى از خطرناک ترین آثار نگرانى , بر هم زدن آرامش خاطر و قدرت تفکر و پیدایش اختلال در بایگانى مغز و حافظ است . هنگامى که نگران هستیم , فکر ما بى اراده به این و آن طرف متوجه مى شود . قدرت تصمیم از ما سلب
مى گردد.(6)از هر کارى که زمینه ساز اضطراب و تشویش خاطر مى گردد, باید دوری نمود و اندیشه ها و آرمان هاى بلند انسانى را درون خویش احیا کرد. براى رسیدن به رشد و کمال علمى و معنوى و تقرّب به خدا و مبدّل شدن به یک انسان خیّر و نیکوکار و صادق و صمیمى , با اراده اى استوار تصمیم گرفت و برنامه ریزى کرد .مردانه در آن میسر گام برداشت . به پیروزى و موفقیت و قرار گرفتن در جادّه هدایت و سعادت , اطمینان داشت , زیرا خداوند مى فرماید: «هر کسى در راه ما (با نفس اماره و شیاطین جنّى و انسى ) مجاهدت و مبارزه نماید, ما او را به راه هاى الهى که راه سعادت و خوشبختى و رشد و کمال انسانى است ) هدایت مى کنیم ».(7)

نکته مهم در باره شما مراقبت در خوابیدن است. جهت داشتن اعصاب راحت , باید خواب کافى داشت . براى آن برنامه منظم و ساعتى را معیّن نمود . از دراز کشیدن , قبل از غلبه خواب پرهیز کرد. خواب , از فشار مغزى و احساس عدم امنیت مى کاهد .در سلامت جسمى و روانى بسیار مؤثر است .(8)
می توانید با مطالعه کتاب علمی در هنگام خواب یا چیزی که خستگی فکری و بدنی ایجاد می کند ، خواب رفتن را آسان کنید.
پزشکان معتقدند خواب عمیق وسیله تسکین مغز و اعصاب است . توصیه مى کنند: آن قدر ورزش و کار یا مطالعه کنید تا بدن تان خسته شود, تا خواب تان ببرد و نتوانید بیدار بمانید.(9)
وقتى اعصاب و روان انسان از آرامش لازم برخوردار شد, قدرت اراده و تصمیم گیرى براى تعدیل و کنترل غرایز افزایش مى یابد.
چند توصیه در مورد خواب:
1- به صورت طاق باز نخوابید. از دمر خوابیدن به گونه اى که شکم و سینه ها روى زمین قرار گیرد, دوری کنید . از قرار دادن پا روى پاى دیگر هنگام خواب خوددارى شود.
2- پیوسته با لباس گشاد و آزاد بخوابید . از خوابیدن با شورت پرهیز کنید. هرگز در یک اتاق در بسته و خلوت نخوابید . عادت کنید اتاق خواب تان مقدارى روشنایى داشته باشید.

پی نوشت ها:

1.فرقان (25) آیه 28.
2.غررالحکم , ج 2 ص 238.
3.رعد (11) آی 28.
4.آن چه یک جوان باید بداند, رضا فرهادیان , ص 39ـ 80 .
5.علی قائمی , شناخت ـ هدایت و تربیت نوجوانان و جوانان , ص 249.
6.محمد جعفر امامی , بهترین راه غلبه بر نگرانی ها و نا امیدی ها, ص 88 .
7.عنکبوت (29) آیه 69.
8.شناخت ـ هدایت و تربیت نوجوانان و جوانان , ص 240 .
9. بهترین راه غلبه بر نگرانی ها و نا امیدی ها, ص 304 .