سلام.
1-اینکه همه میگویند برای غسل ابتدا باید سر و گردن را شست، لطفا دقیقا بفرمایید کدام قسمت؟ مثلا اگر اول صورت و سپس موها و بعد گردن یا اول موها و سپس صورت و گردن و یا به طریقی دیگر.... چگونه باید شست؟ لطفا دقیق بگویید؟
2-اگر موهای خانمی خیلی بلند و زیاد باشد چگونه باید شسته شود در غسل؟
3-زمان غسل جمعه دقیقا از چه ساعتی تا چه ساعتی از چه روزی است؟

پرسش 1:
احکام
شرح : سلام. 1-اينکه همه ميگويند براي غسل ابتدا بايد سر و گردن را شست، لطفا دقيقا بفرماييد کدام قسمت؟ مثلا اگر اول صورت و سپس موها و بعد گردن يا اول موها و سپس صورت و گردن و يا به طريقي ديگر.... چگونه بايد شست؟ لطفا دقيق بگوييد؟
پاسخ:
پرسشگر محترم با سلام و تشکر از ارتباط تان با اين مرکز.
در غسل ترتيبي ابتدا بايد سر و گردن ، بعد نيمه راست بدن، بعد نيمه چپ بدن شسته مي شود .شستن در هر قسمت به هر شکلي انجام شود، صحيح است . لزومي ندارد که از بالا به پايين شسته شود. اگر همان طور که گفته ايد ( اول صورت و سپس موها و بعد گردن يا اول موها و سپس صورت و گردن) شسته شود، مشکلي ندارد . (1)
پي نوشت:
1 . آيت الله خامنه اي، رساله اجوبه الاستفتاات، س 191 .

پرسش 2:
2-اگر موهاي خانمي خيلي بلند و زياد باشد چگونه بايد شسته شود در غسل؟ 3
پاسخ:

بنا به فتواي آيت الله خامنه اي بنا بر احتياط واجب موهاي بلند گرچه خيلي بلند و زياد باشد ،بايد شسته شود .همين که زير دوش آب به نيت غسل ، به همه موها برسد ،کافي است . (1)
پي نوشت:
1 . آيت الله خامنه اي، رساله اجوبه الاستفتاات ،س 193.

پرسش 3:
-زمان غسل جمعه دقيقا از چه ساعتي تا چه ساعتي از چه روزي است؟
پاسخ :
مرجع تقليد : آيت الله خامنه اي
پاسخ:
غسل جمعه: وقت آن از اذان صبح تا ظهر روز جمعه است . بهتر آن است كه در نزديك ظهر انجام شود. اگر آن ‌را در اين وقت انجام نداد، بهتر است بدون نيت ادا و قضا، آن‌را تا عصر جمعه انجام دهد . اگر در روز جمعه انجام ندهد، احتياط مستحب آن است كه از صبح شنبه تا غروب آن قضاى آن‌را به جا آورد.
كسى كه مى‌ترسد در روز جمعه آب پيدا نكند، مى‌تواند روز پنجشنبه آن ‌را به جا آورد. بلكه اگر در شب جمعه آن ‌را به اميد آن كه مطلوب خداوند عالم باشد ،به جا آورد، صحيح است. (1)
پي نوشت:
1. امام خميني ،توضيح المسائل، مسئله 630.(مطابق با نظر آيت الله خامنه اي)