سلام
خسته نباشید
ممنون که به نامه های قبلی من با حصوله و دقت جواب دادین خدا خیرتون بده.من بخاطر دقتی که تو جواب دادن داشتین و حس می کنم با جوابهای شما می تونم از وسواس نجات پیدا کنم تصمیم گرفتم که مشکلات دیگر خودم رو با شما در میون بزارم که به تونم با لطف عنایت خدا و راهنمایی شما مشکلم حل کنم .اما امید وارام از نامه های پی در پی من خسته نشین.
من دوبار به شما در مورد مسئله خون سوال پرسیدم.لینک هاشون : http://www.pasokhgoo.ir/node/25792
http://www.pasokhgoo.ir/node/26143
اما دو مورد دیگر در مورد خون سوال دارم اگر امکانش هست این دو مورد رو هم حکمش رو بگید و راهنماییم کنید.
یک مسئله ای که برام گاهی پیش میاد اینکه بعاد شستن دستهایم در طول روز و بطور معمول متوجه می شوم در بعضی قسمتها خشکه هایی هست بدون اینکه من خون اومدنشون متوجه شده باشم البته گاهی ممکن جایی برخورد کنه اما چون زیاد شدید نباشه من متوجه نمی شم یک روز یا دوروز بعد با حالت بالا می بینم خشکه داره.و وقتی دستها رو عادی می شوریم دست خیس است و به دست گیره ی در کامپیوتر و....... بر خورد میکنه و یه هو می بیبنم دستم خشکه هایی داره.(با توجه به اینکه وقتی دست رو از شیر آب بیرون می کشیم و اگه خشکه ها ی خون باشه آب از بالا به پایین می آید که دیگه حکم کر پیدا نمی کنه که بگیم فقط همون نقطه نجس است پس همه جا نجس می شه)و این اتفاق چند بار برای من پیش آمد اما یک بار خیلی بد بوده و من به خیلی جاها دست زدم .
من برای این که بفهمم این خشکه که روی دستم هست خون هست یا نه شستمش و فکر کنم با شستن نسبتا عادی کمیش رفت و بعد با کشیدن برروی کاشی کامل رفت و زیرش فکر کنم زخم کوچکی بود البته الان خوب یادم نیست که با کشیدن روی کاشی رفت ویا عادی ولی فکر کنم همانطور که در بالا گفتم باشه.حالا تکلیف چیست .شما در مورد های قبلی که اول خون را می شستیم و تطهیر می کردیم می گفتید که وارسی لازم نیست و اگر شک دارم خون است پاک است ولی اینبار من خون آمدنش هم ندیده بودم و وقتی خشکه ای ویا سله ای روی بدن باشد حتما خونی آمده که این طور شده درسته؟
و آِا برداشت من درسته و همه جا که دست زدم نجس است؟
سوال دوم هم این هست به تازگی یک از بستگانم تصادف کرده بودو من همان شب به عیادتشان رفتم وقتی ایشان را دیم بدنش پر بود از سله و خشکه های زیاد.من از ایشان پرسیدم حمام رفتیتد گفت بله و باز پرسیدم با زخم ها چه کرید درد نداشت (با کنایه پرسیدم ببنیم چه کار کرده) گفت خیلی آرام زیر آب بردم وپس اگر آنها خشکه ی خون بوده نمی توانسته با آن شستن سطحی برود و با توجه به اینکه در بیمارستان معمولا خونها را فقط با پارچه پاک می کنن و تطهیر شرعی نمی کنند آیا می شود یقین کرد آنها خون است یعنی اگر شما بودید مثل من با این استدلال یقین می کردید به خون بودن آن خشکه ؟
و وقتی این شخص جلوی من دستش را آب کشیده بود بدون اینکه آن خشکه ها را از بین ببرد و چون وقتی دست را زیر شیر آب می شوریم وقتی دست را از زیر شیر می کشیم دوباره آب از بالا به پایین می آید تمام دستش نجس شده و به هر جا با همان تری بزند نجس کننده است؟
یک سوال دیگر د رمورد این که می گوییم وقتی دست را از زیر شیر می کشیم آب از بالا می آید و دیگر حم کر را ندارد آیا می شود در مورد بعضی ها این طور این شک را در ذهن انداخت که شاید دست یا آن نقطه را آرام کشیده باشن و آب از بالا بعد از کشیدن دست از زیر شیر آب پایین نیامده باشد و با این شک پاک بدانیم مگر همان نقطه را ؟
من مقلد آیت الله سیستانی هستم.
با تشکر فراوان منتظر جوابتان هستم چون باز هم سوالاتی البته به غیر از مسئله خون دارم و چون شما با دقت سوال را می خوانید و با دقت جواب می دهید و می توانم اطمینان کنم خیلی کمکم می کند بخصوص در مورد سوالهای قبلی من که به من نشان داد اگر
راهنمایی خوبی بشم می توانم ترک کنم.

با عرض سلام و تشکر از ارتباطتان با این مرکز
1. در فرض سؤال که نمی دانید خشکه های روی دست خون است یا نه؟ حکم خون را ندارد و لازم نیست در هنگام شستن کاملا از بین برود و این خشکه ها نجس نیست و اگر آب قلیل هم روی آن بریزید و آب قلیل به جاهای دیگر سرایت کند، پاک است و تمام جاهایی که نوشته اید، مانند دست گیره ی در کامپیوتر و ... پاک می باشد.
گاهی خشکه های روی دست یا روی زخم های ریز ممکن است پیدا شود که خون نیست و حکم خون را هم ندارد، و همان طور که در نامه های قبل نوشتیم تا صد در صد یقین به خون بودن نباشد، حکم خون را ندارد و شرعا پاک است.
وظیفه شرعی شما آن است که به این وسواس و شک توجه نکنید و همین مقدار که شک کنید خون است یا نه؛ پاک بدانید و اگر به شک و وسواس خود توجه کنید مرتکب حرام می شوید و پیروی از وسواس حرام و گناه است؛ زیرا پیروی از وسواس در حقیقت به معنای مخالفت با حکم خدا و پیامبر و اطاعت از وسوسه شیطان حساب می شود. زیرا وسوسه از القائات شيطان است، اگر از راه هاي ديگر نتوانست مؤمن را به انحراف بکشاند، از راه وسواس در انجام عبادات و يا وسواس در طهارت و نجاست وارد مي شود تا فکر و وقت مؤمن را تلف کند و از اين طريق او را به گناه بکشاند.
همان شرعی که حکم نجاست و طهارت را بیان کرده است ، خود همان شرع فرموده است وظیفه شما این است که در این مورادی که شک دارید پاک بدانید و از وسواس دوری کنید.
در روايت آمده است که: امام صادق علیه السلام فرمود: « إِنَّمَا يُرِيدُ أَنْ يُطَاعَ فَإِذَا عُصِيَ لَمْ يَعُدْ إِلَى أَحَدِكُم‏» (1) يعني شيطان مي خواهد در طاعت او باشيد . وقتي شيطان را مخالفت کرديد، به سوي هيچ يک از شما باز نمي گردد.
2. بدن بیماری که تصادف کرده است و خود را آب کشیده است، اگر عین خون دربدنش دیده نشود، پاک است و همین مقدار که عین خون از بین رفته باشد هر چند با پارچه خون را پاک کرده باشد، و یک مرتبه آب روی آن بریزد پاک می شود و لازم نیست حتما با لیف و صابون شسته شود ، ملاک شرعی آن است که بعد از رفع خون از بدن آب کشیده شود پاک می شود.
خشکه هایی که روی بدن شخص تصادفی بوده است معلوم نیست که خون باشد و اگر خون می بود، خود آن شخص متوجه می شد که خون در بدنش مانده است و چون توجه به آن نداشته معلوم است که یقین داشته که خشکه ها خون نیست؛ منتها چون شما نسبت به این خشکه های بدن حساسیت دارید، فکر می کنید ممکن است خون باشد.
بنا بر این با همان آب کشیدن ساده دست و بدن ایشان شرعا پاک شده است و شما هم به این نوع مسائل زیاد فکر نکنید و اگر آب قلیل روی این خشکه ها می ماند پاک است و خود خشکه ها نیز پاک می باشد؛ چون ممکن است خشکه هایی که می بینید جزء خود پوست باشد که گاهی چنین می شود و ربط به خون بودن ندارد. یا گاهی روی زخم های کوچک خشکه می بندد که به آن سله گفته می شود و پاک می باشد. (2)
3. جواب سوال سوم شما نیز مثل جواب سوال های قبلی شما است و بعد از کشیدن دست از زیر شیر آب هر چند حکم کر نداشته باشد، پاک است . و این نوع القاء شک که شاید دست یا آن خشکه نجس باشد و آب باقی مانده نجس شده باشد, از شیطان است و به آن اصل توجه نکنید؛ بلکه توجه به این نوع شک و وسواس همان طوری که گفته شد، شرعا حرام می باشد و کسی که مومن است مرتکب حرام نمی شود.
پی نوشت ها:
1. الإستبصار ، ج1، ص374 ، باب 217، باب من شك فلم يدر صلى ركعه.
2. آیت الله سیستانی، توضیح المسائل، م 101 و 117.