سلام.من یک خانم 24 ساله ام .دانشجوی کارشناسی ارشد پرستاری هستم.مدتی است که خیلی خواب های آشفته می بینم .حداقل 3-2 روز از هفته را خواب می بینم که فردی از عزیزان و خویشاوندان من فوت کرده و این باعث می شود که نیمه شب با حالت ترس از خواب بیدار شوم و روز بعد را در فکر آن خواب به سر ببرم.شب ها قرآن می خوانم و موقع خواب بسم الله و سوره توحید را می خوانم.این خواب ها من را نگران کرده.اگر امکان دارد من را راهنمایی کنید که چگونه این آشفتگی را از بین ببرم.

پرسشگر گرامي با سلام و سپاس از ارتباطتان با اين مركز
امام صادق علیه السلام فرمود: "رؤیا بر سه قسم است:
1. گاهی بشارتی از ناحیه خداوند است.
2. گاه وسیله غم و اندوه از سوی شیطان.
3. گاه مسائلی است که انسان در فکر خود (در روزها و هنگام بیداری) می‏پروراند و آن ها را در خواب می‏بیند". (1)
بسیاری از مسایلی که انسان‌ها در خواب می‌بینند، بازتاب افکار، آرزوها، احساسات و عواطف، بیم ها و امید ها، تمایلات و کارکردهایی است که اشخاص در روز یا روز های گذشته به آن اشتغال داشته اند و یا در بایگانی ذهن و شعور باطنی آن ها موجود بوده است. در طی خواب که از فشار سانسور افکار کاسته می شود . فرصتی فراهم می شود تا آن چه در ناهشیار وجود دارد برون ریزی کند و در قالب خواب دیده ها رخ نشان دهند.
از آن جایی که تشخیص خوابی که دیده می شود، از کدام قسم است، آسان نیست و نمی‌توان بر اساس خواب تصمیم گیری کرد ، بهترین کار برای رهایی از خواب های آشفته این است که نسبت به کارها و افکار روزانه و تمایلات درونی خود تجدید نظر کنید . مدیریت بیش تری روی آن­ها داشته باشید.
به نظر می رسد که خواب های شما از مسایل درونی نشات گرفته باشد و لذا شما نباید این خواب ها را واقعی و خبر از واقع بپندارید و برای آن ها نگران باشید. می توانید از گروه مشاوره این مرکز نیزبه شماره 09640( بدون کد) کمک بگیرید.
موفق باشید

پی نوشت :
1. ثقه الاسلام كليني، الكافي، دار الكتب الاسلاميه، طهران، 1365 ه.ش، ج 8 ، ص 90.